Poniższe raporty prezentują wyniki kolejnej edycji badania pt. „Potrzeby kadrowe przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej na tle kierunków społeczno-gospodarczego rozwoju regionu. Diagnoza, prognoza, monitoring", zrealizowanego na zlecenie Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu. Głównym celem badania było określenie potrzeb kadrowych przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej na tle kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego regionu oraz porównanie uzyskanych danych z wynikami poprzednich edycji badania, przeprowadzonych w 2014, 2017 i 2020 roku.
W raporcie końcowym zaprezentowano najważniejsze wyniki, wnioski i rekomendacje pochodzące z analizy trzech elementów składowych badania. Raporty cząstkowe zawierają wyniki jednej ilościowego i dwóch komponentów jakościowych prowadzonego badania.
W raporcie z pierwszego modułu programu badawczego zaprezentowano wyniki ankiet zrealizowanych na populacji przedsiębiorców, których firmy zlokalizowane są na terenie miasta Poznań i powiatu poznańskiego. Badanie przeprowadzone zostało z wykorzystaniem wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI) na próbie 606 przedsiębiorców z Poznania i powiatu poznańskiego. Dobór próby badawczej miał charakter warstwowy nieproporcjonalny, a operatem losowania przedsiębiorstw aglomeracji poznańskiej był rejestr REGON. Wywiady przeprowadzono z reprezentantami firm w oparciu o wystandaryzowany kwestionariusz zawierający pytania odnoszące się do podejmowanych zagadnień badawczych.
W drugim module programu badawczego zostały przeprowadzone indywidualne wywiady pogłębione (IDI) z absolwentami szkół ponadpodstawowych i wyższych aglomeracji poznańskiej. Głównym celem tego etapu badań było określenie, jak osoby, które ukończyły kształcenie oraz podjęły pracę w aglomeracji, oceniają sytuację na regionalnym i lokalnym rynku pracy. Badanie zostało ukierunkowane na uzupełnienie i weryfikację wniosków wynikających z analizy danych ilościowych uzyskanych w pierwszym module badania, a także pogłębienie aktualnych wątków, jakie okazały się istotne w poprzednich etapach programu.
W trzecim module programu badawczego zostały przeprowadzone zogniskowane wywiady grupowe (FGI). Ich głównym celem było określenie, jak sytuację na regionalnym i aglomeracyjnym rynku pracy postrzegają przedstawiciele przedsiębiorców, instytucji rynku pracy i instytucji edukacyjnych oraz jakie ich zdaniem są potrzeby kadrowe lokalnych pracodawców. Dane zbierane w trakcie badania miały charakter uzupełniający i wyjaśniający informacje uzyskane w dwóch pierwszych modułach badania.
Efektem zrealizowanego badania była seria zajęć pt.: "Czego oczekują od Ciebie pracodawcy?", przeprowadzonych przez zespół Obserwatorium w pierwszym kwartale 2024 roku w ostatnich i przedostatnich klasach poznańskich szkól ponadpodstawowych wszystkich typów. Udział wzięło w nich 1940 uczniów i uczennic. Prezentacja będąca podstawą zajęć znajduje się poniżej w formacie edytowalnym i nieedytowalnym. Dla poprawnego korzystania z edytowalnej wersji prezentacji, konieczne jest zainstalowanie czcionki
Dosis. Uzupełnieniem plików jest nagranie wideo opublikowane
na kanale CDZdM Poznań w serwisie YouTube.
2023 Potrzeby kadrowe - raport końcowy
2023 Potrzeby kadrowe - raport CATI
2023 Potrzeby kadrowe - raport IDI
2023 Potrzeby kadrowe - raport FGI
Prezentacja "Czego oczekują od Ciebie pracodawcy" - edytowalna
Prezentacja "Czego oczekują od Ciebie pracodawcy" - nieedytowalna
"Należy zaznaczyć, że obecne badanie ma charakter pilotażowy i można je traktować jako punkt wyjścia do organizacji cyklicznie realizowanego programu badawczego, służącego sporządzaniu typologii celów edukacyjno-zawodowych uczniów uczęszczających do szkół ponadpodstawowych oraz określeniu sposobów, w jakie zamierzają je osiągnąć. Prezentowany raport to dokument przede wszystkim użytkowy, a jego celem jest zwrócenie uwagi na najważniejsze zjawiska, jakie w zakresie badanej problematyki zaobserwowano wśród młodzieży wchodzącej na rynek pracy aglomeracji poznańskiej."
Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży realizuje badania dotyczące planów edukacyjno-zawodowych. W latach 2007 i 2010 objęto nimi uczniów gimnazjów, w roku 2011 uczniów techników [Plany edukacyjne i zawodowe, 2010; Plany edukacyjno-zawodowe, 2011]. Tegoroczne badanie miało charakter pilotażowy i można je traktować jako punkt wyjścia do organizacji cyklicznie realizowanego projektu badawczego.
Wyniki oraz powstałe na ich bazie rekomendacje kierowane są do grup mających wpływ na kształtowanie wsparcia dla młodzieży na terenie aglomeracji poznańskiej. Wśród nich wyróżnia się zwłaszcza:
- przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego (m.in. Wydział Oświaty Urzędu Miasta Poznania, Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Poznaniu, Wydział Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Poznania, Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa Urzędu Miasta Poznania) odpowiedzialnych za politykę edukacyjną i rozwój przedsiębiorczości w mieście i powiecie;
- dyrektorów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych Miasta Poznania i Powiatu Poznańskiego, nauczycieli, doradców zawodowych, koordynatorów WSDZ oraz organizatorów pomocy psychologiczno-pedagogicznej zatrudnionych w tych placówkach;
- rodziców i opiekunów prawnych uczniów;
- specjalistów zatrudnionych w Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu;
- przedsiębiorców, zwłaszcza młodych oraz u których realizowana jest praktyczna nauka zawodu.
Prezentacja wybranych wyników
Niniejszy raport zawiera opis wyników badań, wniosków i rekomendacji z drugiego etapu ewaluacji standardów doradztwa zawodowego dla poznańskich szkół podstawowych. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2022 roku przez zespół analityków, działającego przy Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży (CDZdM), Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej.
Zaznaczyć należy, że jest to drugie ze zrealizowanych przez zespół przedsięwzięć ewaluacyjnych dotyczących realizacji standardów doradztwa zawodowego w poznańskich szkołach. Pierwsze zostały przeprowadzone w latach 2018 i 2021. Analizie poddano wówczas standardy doradztwa zawodowego opracowane dla branżowych szkół pierwszego stopnia oraz techników, które uczestniczyły w projekcie „Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu – wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania”.
W pierwszej połowie 2022 roku zespół doradców CDZdM przeprowadził badanie, a następnie opracował raport ilościowy dotyczący ewaluacji standardów doradztwa zawodowego dla szkół podstawowych. Przedstawia on dane, które mogą posłużyć zobrazowaniu sytuacji w poznańskich placówkach edukacyjnych m.in.:
Na podstawie przeprowadzonego badania zaobserwowano, że szkoły najefektywniej realizują standardy z obszaru „Poznanie siebie, poznawanie własnych zasobów”. Aż 11 z 12 standardów zostało spełnionych w 90%. Jak wynika z analizy pytań otwartych, badani często określają metody pracy i sposoby realizacji Programu doradztwa zawodowego jako swoją mocną stronę. Indywidualne podejście do ucznia, aktywne metody pracy, podejmowanie działań projektowych to elementy, które respondenci wymieniają najczęściej i które wpływają na realizację standardów z obszaru ORG i III.
Głównym celem niniejszego badania było zatem pogłębienie i uzupełnienie danych uzyskanych w pierwszej fazie ewaluacji dotyczącej stopnia wdrożenia standardów doradztwa zawodowego oraz pozyskanie informacji potrzebnych do ich modyfikacji. Wśród celów szczegółowych wyróżniono:
- poznanie sposobów przeprowadzania diagnozy potrzeb uczniów, nauczycieli i rodziców;
- rozpoznanie potrzeb uczestników diagnozy w obszarze doradztwa zawodowego;
- określenie zakresu współpracy nauczycieli z rodzicami;
- zidentyfikowanie interesujących dla uczniów obszarów zawodoznawstwa;
- zwiększenie profesjonalizmu świadczonych usług przez przedstawicieli grona pedagogicznego;
- przedstawienie treści, które pomogą odbiorcom raportu wprowadzić zmiany w sposobie realizacji doradztwa zawodowego.
Ewaluacja Standardów Doradztwa Zawodowego dla Szkół Podstawowych
Ewaluacja standardów doradztwa zawodowego dla techników/branżowych szkół I stopnia opracowanych w ramach projektu „Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu – wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (01.04.2017 – 30.11.2019)
Przedmiotem ewaluacji były standardy doradztwa zawodowego dla technikum oraz dla szkół branżowych I stopnia opracowane w ramach projektu „Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu – wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania” .
Standardy zostały opracowane w roku szkolnym 2017/2018 przez zespół pracowników Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu, we współpracy ze szkolnymi doradcami zawodowymi, dyrektorami szkół uczestniczących w projekcie, a także przedstawicielami Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania, Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Śremskiego i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych Nr 5 w Poznaniu. Wypracowane rozwiązania wdrożono w roku szkolnym 2018/2019 w 22 placówkach uczestniczących w projekcie. Pierwsza ewaluacja standardów odbyła się w lipcu 2019 r .
Niniejszy raport zawiera opis wyników, a także wniosków i rekomendacji z ewaluacji, która została przeprowadzona od czerwca do sierpnia 2021 r., czyli po 2 lata po zakończeniu wdrażania standardów. Zakres czasowy badania obejmował rok szkolny 2020/2021. Do udziału w ewaluacji zostały zaproszone wszystkie 22 placówki (branżowe szkoły I stopnia, technika i zespoły obejmujące oba typy szkół) biorące udział w projekcie oraz dodatkowo 1 placówka spoza projektu, która zdecydowała się na wdrożenie standardów.
Ewaluacja miała charakter wewnętrzny i została przeprowadzona przez zespół analityków z Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej, działającego przy Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży – partnera projektu „Kwalifikacje zawodowego kluczem do sukcesu”.
Ewaluacja standardów doradztwa zawodowego dla techników/branżowych szkół I stopnia: raport z części ilościowej badania
Infografika z części ilościowej badania
Raport podsumowuje badania ilościowe przeprowadzone na 420 przedsiębiorcach aglomeracji poznańskiej w trzecim i czwartym kwartale 2020 roku. Jego celem jest przedstawienie rezultatów analizy zapotrzebowania pracodawców z terenu aglomeracji poznańskiej na kompetencje zatrudnianych pracowników-migrantów. Adresatami opracowania są odbiorcy z kilku grup. Dla
przedstawicieli władz państwowych oraz samorządowych wypracowane przez nas wnioski mogą być wsparciem w tworzeniu i realizacji polityki na rzecz migrantów w Polsce. Dotyczy to określenia kluczowych płaszczyzn współpracy z pracodawcami zatrudniającymi cudzoziemców, a następnie planowania działań skierowanych zarówno do migrantów, jak i do przedsiębiorców w taki sposób, aby były one adekwatne do realnych potrzeb obu grup (m.in. świadczenie wsparcia informacyjnego, administracyjnego i finansowego, opracowanie oferty edukacyjnej w zakresie kompetencji kulturowych (głównie językowych), stricte zawodowych i miękkich oraz ich wykorzystania w miejscu pracy etc.).
Przedsiębiorstwa aglomeracji poznańskiej zatrudniające obcokrajowców mogą wykorzystać wyniki raportu do podjęcia dialogu z przedstawicielami władz oraz zainicjowania zmian w przepisach prawnych dotyczących procesu zatrudnienia cudzoziemców w Polsce oraz ich funkcjonowania na rynku pracy. Przedstawione informacje mogą pomóc w opracowaniu rozwiązań ułatwiających adaptację migrantów do warunków rynku pracy oraz ich integrację ze społecznością lokalną, a także ograniczających szarą strefę i zapewniających cudzoziemcom lepszą ochronę na rynku pracy.
- fragment strzeszczenia
Popyt pracodawców na kompetencje cudzoziemców zatrudnianych na terenie aglomeracji poznańskiej
Opracowanie przedstawia najważniejsze wnioski oraz rekomendacje dla instytucji JST sformułowane na podstawie analizy materiału badawczego zgromadzonego w trakcie zogniskowanych wywiadów grupowych, przeprowadzonych w ramach jakościowej części projektu pt. „Potrzeby kadrowe przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej na tle kierunków społeczno-gospodarczego rozwoju regionu. Diagnoza, prognoza, monitoring".
Rekomendacje dla instytucji JST Potrzeby kadrowe
Raport prezentuje wyniki kolejnej edycji badania pt. „Potrzeby
kadrowe przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej na tle kierunków
społeczno-gospodarczego rozwoju regionu. Diagnoza, prognoza,
monitoring", zrealizowanego na zlecenie Centrum Doradztwa
Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu. Głównym celem badania było
określenie potrzeb kadrowych przedsiębiorców aglomeracji
poznańskiej na tle kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego
regionu oraz porównanie uzyskanych danych z wynikami poprzednich
edycji badania, przeprowadzonych w 2014 i 2017 roku.
II edycja badań „Strategie sukcesu. Ścieżki edukacyjno-zawodowe absolwentów szkół ponadpodstawowych z terenu aglomeracji poznańskiej” jest kontynuacją omówienia problematyki
kariery zawodowej oraz procesu wejścia na rynek pracy. Tytułowe strategie sukcesu nawiązują do 20 monograficznych narracji karier edukacyjno-zawodowych zawartych w raporcie. Na opracowanie składają się także analizy przekrojowe dotyczące problemów kluczowych dla sukcesu oraz komentarze ekspertów.
Strategie sukcesu - Raport 2019
Celem badania pt.: „Strategie sukcesu. Badanie wyborów edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych z terenu aglomeracji poznańskiej" było zebranie, analiza i udostępnienie wiedzy na temat wyborów edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych z terenu aglomeracji poznańskiej oraz zbadanie determinant wyborów edukacyjno-zawodowych w kontekście uwarunkowań indywidualnych i społecznych. Na nasze zaproszenie odpowiedziało dwudziestu absolwentów szkół z terenu aglomeracji poznańskiej.
Strategie sukcesu - Raport 2018
Raport
„Potrzeby kadrowe przedsiębiorców aglomeracji
poznańskiej na tle kierunków społeczno-gospodarczego rozwoju regionu.
Diagnoza, prognoza, monitoring” zrealizowany na zlecenie Centrum
Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu. Głównym celem badania
było określenie potrzeb kadrowych przedsiębiorców aglomeracji
poznańskiej na tle kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego regionu
oraz porównanie uzyskanych danych z wynikami poprzedniej edycji badania
przeprowadzonego w 2014 roku. Realizacja tak sformułowanego celu
badawczego nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji korzystnych zmian
zachodzących, zarówno w gospodarce, jak i na krajowym oraz wielkopolskim
rynku pracy.
Raport - Potrzeby kadrowe przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej
Raport jest skierowany przede wszystkim do osób
zainteresowanych sytuacją gospodarczą na terenie aglomeracji poznańskiej, a
także decydentów chcących kreować opartą na dowodach politykę rynku pracy.
Adresatami badań są również ekonomiści, dla których zaprezentowane podejście
badawcze może okazać się interesujące.
Celem badania było opracowanie 13 miesięcznej prognozy
stopy bezrobocia dla poszczególnych powiatów z terenu województwa
Wielkopolskiego i zbadanie jej trafności w porównaniu do danych historycznych.
Zakres czasowy prognozy to kwiecień 2015 – kwiecień 2016. W celu osiągnięcia
celu badawczego posłużono się dwoma skrajnie różnymi modelami prognostycznymi,
które zasilono miesięcznymi danymi za okres styczeń 2005 – marzec 2016
gromadzonymi przez powiatowe urzędy pracy z terenu Wielkopolski.
Raport niniejszy podsumowuje zrealizowane zadania badawcze. Części raportu
takie jak: wprowadzenie, teoria prognozowania oraz przegląd badań zestawiają
kluczowe informacje ze zgromadzonych materiałów źródłowych; podpunkt dane
empiryczne prezentuje statystyki opisowe i metodykę wstępnej obróbki
zgromadzonych danych. W podpunkcie metodologia badań znalazło się szczegółowe
objaśnienie dotyczące dwóch opracowanych modeli prognostycznych i metod ich
estymacji. W podpunkcie tym zaprezentowano również wyniki badań i porównano
osiągi modeli w zakresie precyzji prognozy. Całość raportu kończy podsumowanie.
Prognoza stopy bezrobocia na terenie małych jednostek przestrzennych, Poznań 2016
Problematyką projektu badawczego
pn. Metody poszukiwania pracy a metody rekrutacji
pracownika. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej
są rozbieżności występujące pomiędzy metodami rekrutacji pracownika przez
pracodawców i metodami poszukiwania pracy przez uczniów przygotowujących się do
wejścia na rynek pracy. Celem głównym projektu jest określenie stopnia
spójności w metodach poszukiwania pracy przez uczniów ostatnich klas szkół
zawodowych i metodach rekrutacji pracowników przez pracodawców oraz
zidentyfikowanie czynników, które mają na to wpływ. Głównemu celowi projektu
badawczego towarzyszą także cele szczegółowe.
Metody poszukiwania pracy a metody rekrutacji pracownika. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej
Raport powstał w oparciu o
badania realizowane na zlecenie Obserwatorium w 2014 roku. Celem głównym
projektu było wypracowanie metodologii służącej wsparciu procesu dostosowywania
kwalifikacji i umiejętności zasobów ludzkich do aktualnych oraz przyszłych potrzeb
pracodawców aglomeracji poznańskiej poprzez analizę potrzeb kadrowych
pracodawców aglomeracji poznańskiej na tle kierunków rozwoju
społeczno-gospodarczego. Drugim ważnym celem było wypracowanie metodologii, w
oparciu o którą Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej
realizuje bieżący monitoring gospodarki aglomeracji
poznańskiej. Problemem badawczym było określenie potrzeb kadrowych
pracodawców aglomeracji poznańskiej na tle kierunków rozwoju
społeczno-gospodarczego regionu.
Potrzeby kadrowe przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej na tle kierunków społeczno-gospodarczego rozwoju regionu – diagnoza, prognoza, monitoring
Raport jest wynikiem analizy
danych zastanych, której celem była próba odpowiedzi na pytanie o rozmiar i
charakter niedopasowań strukturalnych w zakresie popytu i podaży absolwentów
szkół zawodowych na terenie aglomeracji poznańskiej. W zamyśle autorów konieczne
było przedstawienie rozległego kontekstu procesu przejścia na rynek pracy
absolwentów szkół zawodowych, co umożliwia uzyskanie pełniejszego obrazu
złożoności tego wycinka rynku pracy. W związku z tym w opracowaniu poruszono
szereg kwestii teoretycznych, ukazano sytuację społeczno-gospodarczą na terenie
aglomeracji i skupiono się na analizie statystycznej i ekonometrycznej
szerokiego spektrum danych zastanych. Dane te pochodziły w szczególności
ze statystyk gromadzonych przez Urząd Miasta Poznania, Główny Urząd
Statystyczny w Poznaniu, System Informacji Oświatowych, a także Powiatowy i
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu. Oprócz danych zastanych wykorzystano
publikacje naukowe, raporty i dokumenty regionalne, które nie tylko pozwoliły
na opracowanie ram teoretycznych analizy, ale i usystematyzowały i uzupełniły
treść opracowania.
Dwa światy? System kształcenia zawodowego a potrzeby rynku pracy aglomeracji poznańskiej.