Narzędziownik doradcy zawodowego
Prezentujemy Państwu karty pracy wraz z opisem, jak z nich korzystać. Został on przygotowany przez zespół doradczyń zawodowych z Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży, które korzystają z niego na co dzień podczas konsultacji indywidualnych z uczniami klas 8 szkoły podstawowej, spotkań z ich rodzicami i zajęć grupowych.
W trakcie kilkuletniej praktyki wypracowałyśmy ćwiczenia, które najczęściej przydają nam się w pracy z uczniami. Często, aby je wykonać, brałyśmy do ręki długopis, białą kartkę i na bieżąco wypisywałyśmy przedmioty szkolne, rysowałyśmy tabele, kreśliłyśmy schematy. W czasie naszych wewnętrznych interwizji okazało się, że wszystkie powtarzamy te same czynności. Aby przyspieszyć swoją pracę i zwiększyć jej efektywność postanowiłyśmy zebrać ćwiczenia, z których najczęściej korzystamy,
i zaprojektować do nich karty pracy, które będą dla nas ułatwieniem, a dla ucznia będą czytelne i przyjemne do wypełnienia.
Prezentowany zestaw 10 kart pracy bardzo sprawdził nam się w codziennej praktyce doradczej i pomyślałyśmy, że może być on wsparciem dla innych doradców. Do kart dołączone są instrukcje, które mogą stanowić przewodnik lub inspirację do korzystania
z nich. Mamy nadzieję, że korzystanie z Narzędziownika sprawi Państwu i Państwa uczniom wiele radości.
Życzymy owocnego korzystania!
Narzędziownik doradcy zawodowego 2025
Scenariusze CDZdM
Scenariusz zajęć „Kierunek wymarzona szkoła”
Zajęcia pozwolą uczniom usystematyzować informacje i poszerzyć wiedzę na temat własnych zasobów i zainteresowań zawodowych oraz dalszych możliwości kształcenia.
Podczas ćwiczeń uczniowie:
- zwiększają świadomość w zakresie swoich mocnych stron,
- analizują zdobyte informacje na temat własnych zasobów,
- wykorzystują wiedzę o sobie w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Czas trwania: 2 godziny zegarowe
Dodatkowe informacje dla doradców szkolnych:
4 ćwiczenia (4 części) MAPY ZASOBÓW mogą stanowić scenariusze
4 osobnych lekcji.
Podczas pracy indywidualnej i grupowej uczniowie wypełniają kolejne pola, korzystając z zaproponowanych list z opisem (kod QR lub wydruk) w obszarach:
- upodobania, umiejętności, zainteresowania,
- cechy i wartości,
- zainteresowania zawodowe,
- zawodowe BINGO.
Materiały do przeprowadzenia zajęć:
Kierunek wymarzona szkoła - scenariusz zajęć
Kierunek wymarzona szkoła - mapa zasobów
Jestem dobry, a dobry w - Umiejętności
Interesuję się - Zainteresowania
Ważne jest dla mnie - Wartości
Zawodowa Pizza - CZYNNOŚCI
Zawodowa Pizza - PRZEDMIOTY, PODMIOTY PRACY
Przedstawione materiały można wykorzystać na lekcjach doradztwa zawodowego, wychowawczych czy przedmiotowych. Polecamy także je na konsultacje indywidualne, a także do pracy rodzica z dzieckiem.
Scenariusz zajęć „Jak wybrać szkołę, by dobrze zaplanować ścieżkę edukacyjno-zawodową” 
Zajęcia pozwolą uczniom zdobyć praktyczne umiejętności ułatwiające wybór szkoły ponadpodstawowej,
dopasowany do ich indywidualnych preferencji.
Podczas ćwiczeń uczniowie dowiedzą się:
• jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi typami szkół ponadpodstawowych,
• jak wybrać szkołę po podstawówce (kryteria wyboru, przelicznik punktów, układanie kolejności klas),
• jak korzystać z materiałów informacyjnych CDZdM,
• jak ocenić możliwości/szanse zakwalifikowania się do konkretnych klas,
• jak stworzyć swój ranking klas, który w przyszłości może posłużyć do uzupełnienia wniosku rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych.
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne/klasa (1,5 godziny dla każdej klasy).
Materiały do przeprowadzenia zajęć:
Scenariusz zajęć Jak wybrać szkołę, by dobrze zaplanować ścieżkę edukacyjno-zawodową
Warsztat - jak wybrać szkołę ponadpodstawową (prezentacja)
Psychotest - Jaka szkoła do Ciebie pasuje
Zadanie - Schemat szkolnictwa
Ulotka informacyjna dla uczniów - terminarz, przelicznik, schemat
tabela - Mój ranking szkół i klas
GRUPA 1 - Katarzyna Nowak
GRUPA 2 - Joanna Kamińska
GRUPA 3 - Tomasz Kowalczyk
GRUPA 4 - Wojciech Kowalski
Scenariusze Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej
Scenariusze zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół ponadpodstawowych na temat planowania kariery zawodowej. Materiał został opracowany na postawie raportów z dwóch edycji badań pt. „Strategie sukcesu. Badania wyborów edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół ponadpodstawowych z terenu aglomeracji poznańskiej, które zostały przeprowadzone w 2018 r. i w 2019 r.
Polecane scenariusze z innych źródeł:
Scenariusz można wykorzystać podczas lekcji, aby uczniowie dowiedzieli się np.:
- jakich zawodów można uczyć się w poznańskich szkołach ponadpodstawowych;
- jak znaleźć szczegółowe opisy zawodów korzystając z Wyszukiwarki Zawodów na stronie CDZdM oraz z zasobów strony Mapy Karier www.mapakarier.org;
- jakie są kompetencje i umiejętności przedstawicieli różnych zawodów;
- jak planować realizację zadania i oceniać efekty swoich działań;
- jak pracować w grupie.