Jak wybrać szkołę po podstawówce?


Artykuł 1: Szkoła po podstawówce - jak wybrać ją dobrze?

Jesteś w 8 klasie i właśnie stajesz przed wyborem szkoły ponadpodstawowej. W twojej głowie pojawiają się wątpliwości i pytania. Nic dziwnego, jest tyle szkół, z których wybrać możesz tylko jedną. A skąd mieć pewność, że to ten właściwy wybór? Wybór ścieżki edukacyjnej może być prawdziwym wyzwaniem. Dlatego chcemy towarzyszyć ci w drodze do trafnego wyboru szkoły. Żeby to zrobić, stworzyliśmy cykl poradnikowych filmów i artykułów „Jak wybrać szkołę po podstawówce”. 
Ten, który teraz czytasz, jest pierwszym z nich.

Z tego artykułu dowiesz się:
  • czym są 4 filary wyboru szkoły,
  • jak wygląda system edukacji w Polsce
  • czym różnią się między sobą poszczególne typy szkół ponadpodstawowych i jak wybrać najlepszą szkołę dla siebie.
Przed tobą wybór szkoły ponadpodstawowej. Jak się do tego zabrać? Zanim zaczniesz przeglądać katalogi z ofertami szkół, zadaj sobie najważniejsze pytanie:
 „Co chcę robić w życiu?"

Może znasz już na nie odpowiedź, a może w twojej głowie pojawiają się wątpliwości i pytania dotyczące tego, gdzie i jak chcesz pracować. Nic dziwnego, że nie wiesz jeszcze, kim chcesz zostać w przyszłości. Za kilka miesięcy będziesz wybrać szkołę średnią. Jak to zrobić? 
Warto najpierw zastanowić się, jaki jest twój cel zawodowy.
Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, zaczniemy od początku, czyli od 4 filarów trafnego wyboru szkoły ponadpodstawowej. 
Dobry wybór szkoły ponadpodstawowej, czyli jaki?

W doradztwie zawodowym mówimy o tzw. 4 filarach trafnego wyboru szkoły ponadpodstawowej. Filar to kluczowy obszar, w którym potrzebujesz zdobyć wiedzę na dany temat.

Wyróżniamy 4 obszary wiedzy:
  •  o sobie,
  •  o świecie zawodów,
  •  o szkołach,
  •  i o zasadach rekrutacji. 
Wiedza o sobie, o świecie zawodów, o szkołach i zasadach rekrutacji wymaga zadania sobie serii pytań i znalezienia na nie odpowiedzi. Dlaczego? 
Ponieważ to takie obszary, w których wydaje nam się, że wszystko wiemy, podczas gdy często nasza wiedza jest niepełna, nieaktualna lub powiela opinie innych i stereotypy. 

Podstawowe pytania na temat szkół, na które warto sobie odpowiedzieć, to:
  • Jakie typy szkół mam do wyboru?
  • Czym różnią się one między sobą?
  • Jakie możliwości dalszego rozwoju edukacyjnego i zawodowego dają poszczególne typy szkół?

To ważne, by twoje decyzje były oparte na sprawdzonych i aktualnych informacjach. System edukacji w Polsce pod lupą.
Na początek warto przyjrzeć się temu, jak wygląda system edukacji w Polsce. Schemat systemu szkolnictwa pokazuje wszystkie ścieżki, które mogą poprowadzić cię do celu. Niezależnie od tego, czy jest nim jak najszybsze zdobycie zawodu czy możliwość dalszego studiowania, ważne, żebyś pamiętał/pamiętała, że żaden wybór nie musi być na całe życie. 
W obecnym systemie szkolnictwa istnieje możliwość zmiany drogi zawodowej. Możesz się dokształcać lub przekwalifikowywać tyle razy, ile tylko chcesz.
Co to oznacza w praktyce? Po zakończeniu nauki w liceum nie musisz iść na studia, żeby zdobyć zawód. A jeśli po podstawówce wybierzesz szkołę branżową, to też nie zamyka ci drogi do studiowania. Ścieżki różnią się jednak czasem potrzebnym na osiągnięcie wybranego celu. 

Warto pamiętać, że nie zawsze szkoła lub kurs, które wybierzesz, będą dostępne w twoim mieście. Być może będzie się to wiązało z koniecznością zmiany miejsca zamieszkania, przeprowadzki kilkanaście, kilkadziesiąt lub nawet kilkaset kilometrów od domu. 
Ostatnią ważną kwestią jest poziom wykształcenia, które zdobywasz w wybranej szkole.

Dlaczego? Bo na przykład farmaceutą można zostać zarówno w szkole policealnej, jak i na studiach. Jednak po szkole policealnej zostajesz technikiem farmacji, a po studiach otrzymujesz tytuł magistra farmacji. 
Jaka jest różnica? W uprawnieniach – magister farmacji ma ich po prostu więcej. 

Czy mogę zmienić decyzję? Zobaczmy na przykładzie, jak działa polski system edukacji. 

Adam chce iść na studia, ale nie wie jeszcze dokładnie, w jakim zawodzie chce się kształcić i potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji, więc wybiera liceum. Ola z kolei chce szybko zdobyć zawód. Wie, że chce być fotografem. To jej życiowa pasja. Wybiera branżową szkołę I stopnia, żeby kształcić się w zawodzie fotografa. 
Po kilku latach jednak ich sytuacja się zmienia. Adam stwierdza, że po maturze chce jak najszybciej zdobyć zawód. Jako uczeń liceum chodził na dodatkowe zajęcia z fotografii. Bardzo mu się podobały, więc stwierdził, że chce zostać fotografem. Ola natomiast uczyła się zawodu fotografa w szkole branżowej I stopnia. Jeszcze bardziej ją to pochłonęło i doszła do wniosku, że chce być prawdziwym mistrzem w zawodzie, chce iść na studia z fotografii.
Czy Adam i Ola mieli możliwość, żeby zmienić swoje plany? 

Sprawdźmy! Adam, po skończeniu nauki w liceum, żeby zdobyć zawód technika fotografii i multimediów, może iść do szkoły policealnej lub na kwalifikacyjne kursy zawodowe. A Ola po skończeniu nauki w szkole branżowej I stopnia uczy się w szkole branżowej II stopnia. Tam zdobywa zawód technika fotografii i multimediów oraz przygotowanie do matury. Po zdaniu egzaminu dojrzałości może uczyć się dalej na wymarzonych studiach. 
Po 10 latach od ukończenia 8 klasy Ola i Adam spotkali się w jednej firmie i świetnie im się razem pracuje. 

Typy szkół ponadpodstawowych – różnice.

Warto przyjrzeć się temu, czym te szkoły różnią się między sobą i co mógłbyś/mogłabyś robić, gdybyś skończył/skończyła edukację w poszczególnych typach szkół.  

Podstawowe różnice to:
– czas trwania nauki,
– wykształcenie, które zdobędziesz,
– przedmioty, których będziesz się uczyć,
– egzaminy, które będziesz zdawać.

Jak to dokładnie wygląda?

Nauka w liceum ogólnokształcącym trwa 4 lata. Uczysz się w nim dwóch lub trzech przedmiotów rozszerzonych. Liceum przygotowuje cię do matury i kiedy je ukończysz, zdobywasz wykształcenie średnie. 

Do matury przygotuje cię też technikum. 
Nauka w technikum trwa 5 lat, czyli o rok dłużej. 
Dlaczego? W technikum możesz zdobyć również zawód po zdaniu egzaminów zawodowych. Żeby móc je zdać, oprócz przedmiotów ogólnokształcących będziesz się uczyć także przedmiotów zawodowych. 

Jest jeszcze jeden typ szkoły, który przygotuje cię do zawodu. To branżowa szkoła I stopnia.
Trwa ona 3 lata, czyli aż o 2 lata krócej niż technikum. 
Dlaczego? Szkoła branżowa I stopnia nie przygotowuje cię do matury. Uczysz się w niej przedmiotów ogólnokształcących, ale tylko w podstawowym zakresie, a także przedmiotów zawodowych. Po zdaniu egzaminu zawodowego zdobywasz zawód. Warto wybrać szkołę branżową I stopnia, jeżeli zależy ci na dużej liczbie zajęć praktycznych. 

Dobry wybór szkoły, czyli jaki?

Zauważyłeś/zauważyłaś już pewnie, że każdy z typów szkół przygotowuje cię do realizacji innego celu. Dlatego dobry wybór szkoły to wybór oparty na indywidualnych możliwościach każdego ucznia i uczennicy. 

Bo każdy z nas jest przecież inny. 

Najważniejsze pytanie, które warto sobie zadać, wybierając szkołę ponadpodstawową, to:
„Jak mam cel? I jaki typ szkoły pomoże mi go najlepiej osiągnąć?”

Oto lista pytań pomocnych w wyborze szkoły:

  • Gdzie chcę być za kilka lat?
  • Czego chciałbym/chciałabym uczyć się przez najbliższe lata?
  • Czy mam już pomysł, jaki zawód chcę wykonywać?
  • Czy wiem, jakie wymagania wiążą się z wykonywaniem tego zawodu?
  • Czy mogę wybrać ten zawód w technikum lub branżowej szkole I stopnia?
  • Czy zawód, który wybrałem/wybrałam, wymaga pójścia na studia?

Nadal nie wiesz, jak trafnie wybrać szkołę ponadpodstawową? Przeczytaj kolejny artykuł.

Artykuł 2: Cele – jak je wyznaczać i skutecznie realizować

Wielkimi krokami zbliża się koniec 8 klasy, a Ty zastanawiasz się, co dalej. Realizowanie planów i marzeń to trudne zadanie. W tym artykule pokażemy Ci metodę, dzięki której nauczysz się stawiać i realizować zamierzone cele.

Zbliża się koniec 8 klasy. Pewnie zastanawiasz się, jaką szkołę, jaki profil klasy lub zawód wybrać? W końcu zadajesz sobie pytanie: A czy ja w ogóle mam jakiś cel edukacyjno-zawodowy? Żeby znaleźć odpowiedzi na te pytania, przyjrzyjmy się bliżej metodzie SMART.

 

Metoda SMART – 5 zasad dobrze określonego celu

Metoda SMART składa się z 5 elementów.

Cel powinien być:

S – sprecyzowany

M – mierzalny

A – atrakcyjny

R – realistyczny

T – terminowy

 

S – sprecyzowany

Cel powinien być sprecyzowany, czyli dokładnie określony.

Zastanów się, na czym Ci zależy. Chcesz pójść do liceum? Myślisz o wyborze profilu klasy, zdaniu matury i pójściu na studia? Czy wolisz zdobyć zawód? Wiesz już jaki?

Wybór jest bardzo, bardzo szeroki. Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, warto odpowiedzieć sobie na dwa pytania:

1. Dlaczego stawiam sobie właśnie ten cel?

2. Co motywuje mnie do osiągnięcia go?

Powodem mogą być dobre oceny z matematyki lub twoje zainteresowanie majsterkowaniem. Może nim też być łatwość, z jaką uczysz się języków obcych.

Jak znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania? Zastanów się nad tym, czym się najbardziej interesujesz i jakie są twoje predyspozycje. Przyjrzyj się również swoim uzdolnieniom i spróbuj określić swój temperament. Ta wiedza znacznie ułatwi Ci wyznaczanie celów.

Cele warto określać dokładnie i jednoznacznie.

Załóżmy, że twój cel brzmi: „Chcę dostać się do liceum”.

Czy widzisz zagrożenia tego niesprecyzowanego celu? Podczas uzupełniania wniosku rekrutacyjnego okaże się, że musisz dokonać wyboru profilu klasy w danej szkole. A co za tym idzie, także przedmiotów, których będziesz się uczyć na rozszerzeniu. I w tym momencie pojawiają się trudności.

Dlatego tak ważne jest, żeby twój cel był precyzyjnie określony. Żeby móc to zrobić, najpierw trzeba zdobyć szczegółowe informacje np. dotyczące profili klas w liceum.

Jak powinien brzmieć prawidłowo sprecyzowany cel? Na przykład tak:

„W tegorocznej rekrutacji chcę dostać się do III Liceum na profil matematyczno-fizyczny”.


M – mierzalny

Oprócz tego, że cel powinien być sprecyzowany, powinien być też mierzalny, czyli taki, którego efekty możesz na bieżąco sprawdzać.

Pewnie zastanawiasz się, w jaki sposób zmierzyć, czy dostaniesz się do wybranej klasy lub szkoły. Możesz to zrobić na przykład poprzez przeliczenie swoich przewidywanych punktów w rekrutacji i porównanie ich z progami punktowymi danej klasy.

Jeśli okaże się, że zabraknie Ci punktów, możesz np. postarać się o lepsze oceny na świadectwie.

Dlatego tak ważne jest, żebyś określił/określiła wskaźniki, według których będziesz oceniać swoje postępy. Wskaźniki to jednostka miary, a miarą mogą być oceny, punkty lub udział w wolontariacie. Dzięki wskaźnikom łatwiej określisz kolejne etapy drogi do wybranego celu.

Pierwszym etapem może być np. czwórka z matematyki na koniec roku szkolnego, kolejnym uzyskanie 80% z matematyki na egzaminie ósmoklasisty. A na końcu mamy twój cel: „Chcę się dostać do technikum i uczyć się zawodu technik informatyk”.

 

A – atrakcyjny

Atrakcyjny cel to taki, który motywuje cię do jego realizacji.

Wyznaczony cel nie powinien być zbyt łatwy! Wtedy może się okazać, że jego realizacja nie przyniesie Ci satysfakcji.

Dobrze, gdy osiągnięcie celu wymaga czasu, małych poświęceń lub sprawia nawet trudności. Tym większa będzie twoja radość z jego realizacji.

Zobaczmy to na przykładzie.

Stawiasz sobie cel: „Skończę technikum w zawodzie technika architektury krajobrazu. Zatrudnię się w firmie przyjaciela mojego dziadka, w której pracowałam dorywczo w wakacje. Interesują mnie rośliny i projektowanie zielonych przestrzeni”.

To cel ambitny i atrakcyjny. Wiesz, gdzie chcesz pracować, i będzie to firma przyjaciela twojego dziadka. Znasz charakter tej pracy i podoba ci się. Pracowałaś już tam i znasz zakres obowiązków architekta krajobrazu. Wiesz też, gdzie zdobędziesz potrzebne kwalifikacje do wykonywania tego zawodu. Wybrałaś więc technikum, bo w nim możesz zdobyć zawód technika architektury krajobrazu.

 

R – realistyczny

Kolejny bardzo ważny element metody SMART: cel powinien być realistyczny, czyli możliwy do osiągnięcia.

Czasami trudno jest ocenić, czy mamy czas i siły, aby zrealizować to, co sobie zamierzymy. Jeśli postanowisz, że za tydzień wystartujesz w maratonie, a nigdy nie trenowałeś/trenowałaś biegania, to może okazać się, że twój cel będzie niemożliwy do osiągnięcia.

Oczywiście, czasem warto wyjść ze swojej tzw. strefy komfortu i postawić sobie poprzeczkę nieco wyżej, ale wciąż w osiągalnym dla siebie zakresie.

Postanawiasz więc: „Chcę zdobyć zawód architekta”.

A czy wiesz, co będziesz robić, pracując jako architekt/architekta? Jakich przedmiotów będziesz się uczyć? Czy musisz umieć rysować i czy potrzebne są do tego studia?

Jeśli nie odpowiesz sobie na te szczegółowe pytania, może się okazać, że np. nauka matematyki, która jest wiodącym przedmiotem na studiach z architektury, nie przychodzi Ci z łatwością. Rysowanie również nie jest twoją mocną stroną. W rezultacie egzamin wstępny na studia będzie dla Ciebie wyjątkowo trudny.

Skąd wziął się w twojej głowie akurat ten pomysł? Bo kiedyś oglądałeś/oglądałaś serial, w którym architekta grał twój ulubiony aktor i pomyślałeś/pomyślałaś, że to ciekawy zawód. To trochę za mało. Dlatego warto przedyskutować swoje pomysły i wyobrażenia, i sprawdzić realność swoich celów. Możesz porozmawiać o tym ze znajomymi, rodzicami, nauczycielem czy doradcą zawodowym.

 

T – terminowy

Ostatnia zasada dobrze wyznaczonego celu to jego terminowość. Cel powinien być terminowy, czyli jasno określony w czasie.

Człowiek z natury lubi odkładać rzeczy na później, dlatego ważne jest, żebyś dokładnie określił/określiła ramy czasowe, w jakich chcesz osiągnąć wyznaczony cel.

Jeśli postanowisz, że poprawisz ocenę z biologii z ostatniego sprawdzianu bez określenia dokładnego terminu realizacji, może się okazać, że nie poprawisz jej wcale. Albo gdy już się do tego zabierzesz, nauczyciel powie, że termin na poprawę już dawno minął. Brzmi znajomo?

Ustalenie konkretnego terminu zwiększy twoją motywację do działania. Dlaczego tak się dzieje? Bo od momentu wyznaczenia konkretnej daty do realizacji celu w twojej głowie zaczyna tykać wewnętrzny zegar, który przypomina o biegnącym czasie i o momencie, w którym osiągniecie sukces lub poniesiecie porażkę.

 

Podsumowanie

Wyznaczanie celów, tych małych i tych dużych, ma duży wpływ na twoją motywację. A co za tym idzie – jeśli masz cel, masz też więcej energii i chęci do działania.

Pamiętaj, że jeśli na którymś etapie realizacji twoich celów, coś ci się nie uda, nie zrażaj się. Sprawdź, co poszło nie tak, i zastanów się, jak możesz to zmienić i udoskonalić. A potem zacznij działać.

 

Artykuł 3: Liceum ogólnokształcące – dlaczego warto je wybrać?

Po co uczyć się w liceum ogólnokształcącym, skoro nie zdobędziesz po nim konkretnego zawodu? Czy po liceum chcesz iść na studia? Jeśli tak, to czy wiesz już na jaki kierunek? A może nie chcesz studiować, tylko zdobyć kwalifikacje zawodowe?

Jeśli czytałeś/czytałaś nasz poprzedni artykuł, wiesz już, że po podstawówce masz do wyboru 3 typy szkół. Jednym z nich jest liceum. Warto zastanowić się nad tym, co zyskasz, ucząc się w nim i który profil klasy będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni.

 

Korzyści z nauki w liceum

Każdy typ szkoły pozwala osiągnąć inny cel. Głównym celem nauki w liceum jest przygotowanie do matury. Najczęściej liceum wybierają więc osoby, które myślą o pójściu na studia.

Pamiętaj, że liceum to typ szkoły odpowiedni zarówno dla uczniów, którzy już wiedzą, że chcą studiować, jaki i dla tych, którzy jeszcze nie mają sprecyzowanych planów edukacyjno-zawodowych. Po ukończeniu liceum ogólnokształcącego nie musisz iść na studia, żeby zdobyć zawód. Możesz to zrobić na kilka innych sposobów.

Ucząc się w liceum, zyskasz:

  • średnie wykształcenie,
  • przygotowanie do matury,
  • możliwość nauki 2–3 przedmiotów na poziomie rozszerzonym,
  • możliwość kontynuacji nauki na studiach wyższych, w szkole policealnej i na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych.


Przedmioty rozszerzone – jak je wybrać?

W liceum ogólnokształcącym nie wybierasz zawodu, tylko profil klasy. Musisz więc zdecydować, jakich przedmiotów chcesz się uczyć na poziomie rozszerzonym. Do wyboru masz od 2 do 3 przedmiotów rozszerzonych, które zazwyczaj są realizowane od pierwszej klasy.

Przyjrzyj się swoim zainteresowaniom i zastanów się, których przedmiotów uczysz się z łatwością.  Wybierz te przedmioty, które są dla Ciebie ciekawe, a ich nauka nie sprawia Ci większych trudności. Zwłaszcza, jeśli nie wiesz, czy pójdziesz na studia.

Szkoły co roku starają się aktualizować swoją ofertę. Często przez atrakcyjnie brzmiące profile klas. Spójrzmy na I Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu i klasę o nazwie ABAKUS. Jakie przedmioty rozszerzone kryją się pod tą nazwą? Matematyka i fizyka. Sama nazwa profilu nic nam o tym nie powie, dlatego zawsze warto to sprawdzić.

Na tej stronie internetowej znajdziesz wszystkie szkoły i profile klas oferowane w elektronicznym naborze. Wchodząc w program klasy, dowiesz się, jakie przedmioty rozszerzone się w niej realizuje, jakich języków obcych będziesz się uczyć i oceny, z których przedmiotów są punktowane w procesie rekrutacji do tej klasy.

Listę szkół nieuczestniczących w naborze elektronicznym znajdziesz na naszej stronie.

Wybór profilu klasy w liceum może mieć wpływ na Twoje dalsze plany edukacyjno-zawodowe, m.in. studiowania. Zachęcamy do zapoznania się z ogólnymi warunkami rekrutacji na studia. Dzięki temu dowiesz się, jaki kierunek studiów możesz wybrać po ukończeniu nauki w klasie z rozszerzoną biologią, historią czy matematyką.

Ważne, żebyś wybrał/wybrała interesujące Cię przedmioty rozszerzone, bo to z nich będziesz zdawać maturę. Zatem od tego, które z nich wybierzesz, będzie zależał Twój kolejny wybór – wybór studiów. Na różne kierunki studiów wymagana jest matura z innych przedmiotów. A egzamin maturalny zastępuje egzamin wstępny do szkół wyższych, które uwzględniają wyniki z danego przedmiotu lub przedmiotów w procesie rekrutacji.

 

Co mogę robić po ukończeniu liceum?

Żeby zdobyć zawód, warto się dalej kształcić. Studia to tylko jedna z opcji zdobycia wykształcenia zawodowego. Zawód można zdobyć też w szkole policealnej. Żeby się w niej uczyć, wystarczy  wykształcenie średnie bez konieczności zdawania matury. Naukę możesz kontynuować też na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych. Tylko od Ciebie zależy, którą opcję wybierzesz.

 

Liceum w pigułce

Celem nauki w liceum jest przygotowanie do matury. Wybierając ten typ szkoły, musisz więc wybrać przedmioty, których będziesz się uczyć na rozszerzeniu. Wybór tych przedmiotów pociąga za sobą wybór profilu klasy.

Liceum kończy się egzaminem maturalnym. Możesz do niego podejść lub nie. Matura stanowi jednak kryterium w procesie rekrutacji na studia. Liceum możesz ukończyć, nie zdając matury.

Więcej informacji o szkołach, ich rankingi oraz wyszukiwarkę zawodów znajdziesz na naszej stronie internetowej.

W kolejnym artykule przeczytasz o technikum. Odpowiemy w nim na najważniejsze pytania:

  • czym technikum różni się od liceum, skoro też można po nim zdawać maturę?
  • i po co uczyć się zawodu aż 5 lat, skoro można 3 lata w szkole branżowej I stopnia?

Artykuł 4: Technikum – dlaczego warto je wybrać?

Technikum – jaki to typ szkoły? Czym różni się od liceum, skoro też można po nim zdawać maturę? I czy warto poświęcić na naukę zawodu 5 lat, jeśli w branżowej szkole trwa ona tylko 3 lata?

Po podstawówce masz do wyboru 3 typy szkół. Technikum jest jednym z nich. Warto zastanowić się nad tym, co zyskasz, ucząc się w technikum, i jaki zawód będzie dla Ciebie najlepszy.

 

Korzyści z nauki w technikum

Każdy typ szkoły pozwala osiągnąć inny cel. Po skończeniu technikum zyskujesz wykształcenie średnie. Możesz przystąpić do matury, dzięki nauce przedmiotów ogólnokształcących, w tym jednego lub dwóch na poziomie rozszerzonym.  W technikum uczysz się też przedmiotów zawodowych i masz praktyki zawodowe. Dzięki temu możesz też zdobyć zawód, jeśli zdasz egzaminy z kwalifikacji zawodowych.

Ucząc się w technikum, zyskasz:

  • wykształcenie średnie,
  • przygotowanie do matury,
  • możliwość nauki 1–2 przedmiotów na poziomie rozszerzonym,
  • możliwość nauki przedmiotów zawodowych,
  • możliwość odbycia praktyk zawodowych,
  • możliwość kontynuacji nauki na studiach wyższych, w szkole policealnej i na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych.

 

Jakich zawodów można się uczyć w technikum?

Lekarzem, pedagogiem czy biotechnologiem nie zostaniesz po skończeniu technikum. Do tego wymagane jest ukończenie studiów. Możesz jednak zostać technikiem mechatronikiem, technikiem budownictwa, optykiem, ekonomistą, technikiem fotografii i multimediów. To tylko przykładowe zawody, pełną listę zawodów nauczanych w technikach z aglomeracji poznańskiej znajdziesz na naszej stronie.

 

Czym zawody dostępne w technikum różnią się od tych, których możesz się uczyć w branżowej szkole I stopnia?

Każdy zawód szkolnictwa branżowego podzielony jest na kwalifikacje. Liczba kwalifikacji decyduje o liczbie egzaminów zawodowych, które należy zdać. W branżowej szkole I stopnia można się uczyć zawodów jednokwalifikacyjnych i zdawać jeden egzamin zawodowy. A w technikum – zawodów dwukwalifikacyjnych i zdaje się dwa egzaminy zawodowe.

W branżowej szkole I stopnia możesz zdobyć zawód fotografa. Po technikum z kolei możesz zostać technikiem fotografii i multimediów. Aby to zrobić, należy zdobyć dwie kwalifikacje – tę samą, co dla zawodu fotografa w branżowej szkole I stopnia oraz kwalifikację o nazwie: realizacja projektów fotograficznych i multimedialnych.

Podobnie jest z zawodem kucharza. Możesz nim zostać po branżowej szkole I stopnia, zdobywając kwalifikację przygotowania i wydawania dań. Podczas gdy w technikum możesz zdobyć zawód technika żywienia i usług gastronomicznych. Uczysz się wtedy nie tylko przygotowania i wydawania dań, ale też organizacji żywienia i usług gastronomicznych.

 

Co oznaczają wymienione nazwy kwalifikacji?

Na naszej stronie znajdziesz informacje dotyczące tych kwalifikacji. Opisane wyżej dwa przykłady zawodów to tylko jedne z wielu.

Zawody, które można zdobyć w technikum, dają szersze uprawnienia niż te, które zdobywa się w branżowej szkole I stopnia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją zawody, które można zdobyć w technikum, a ich odpowiedników nie znajdziemy w branżowej szkole I stopnia i odwrotnie. Więcej o szkole branżowej przeczytasz w następnym artykule.

Przygotowanie do zawodu to główny cel nauki w technikum. Matura odchodzi w nim na drugi plan. Widać to w programach nauczania w technikum i w liceum. Można je szczegółowo przeanalizować, czytając rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie ramowych planów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin nauczania przedmiotów rozszerzonych łącznie z 4 lat nauki w liceum i z 5 lat nauki w technikum w liceum jest dużo wyższy. Spośród przedmiotów ogólnokształcących w technikum uczy się 1 lub 2 w zakresie rozszerzonym, a w liceum 2–3.

 

Jakich przedmiotów rozszerzonych można uczyć się w technikum?

Najczęściej są to przedmioty związane z zawodem, który się wybiera. Wybierając zawód technik fotografii i multimediów, w jednych szkołach będziesz się uczyć rozszerzonego języka polskiego, w innych rozszerzonego języka angielskiego, a w jeszcze innych języka angielskiego i geografii. Z kolei wybierając zawód technik informatyk, można się uczyć rozszerzonej informatyki i rozszerzonego języka obcego, a można też rozszerzonej informatyki i matematyki.

W każdej szkole wygląda to inaczej, dlatego warto wcześniej sprawdzić programy klas. Ta wiedza pozwoli Ci wybrać taką klasę z wymarzonym zawodem, w której będziesz uczył/uczyła się przedmiotów, które chcesz zdawać na maturze, które Cię interesują, a ich nauka przychodzi Ci z łatwością.

 

Przedmioty zawodowe, czyli jakie?

Na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji (www.ore.edu.pl) w zakładce „Kształcenie i wychowanie” > „Podstawa programowa” znajdziesz przykładowe plany nauczania w zawodach.

Jako doradcy zawodowi często spotykamy uczniów i uczennice, którzy wybierając zawód w technikum czy branżowej szkole I stopnia, nie wiedzieli / nie wiedziały, jakich przedmiotów będą się uczyć i… było to dla nich dużym zaskoczeniem.

Uwaga! W wielu szkołach przedmiotów zawodowych uczy się w pracowniach na terenie danej szkoły. Warto jednak wiedzieć, że jeśli szkoła nie dysponuje odpowiednimi pracowniami, może się zdarzyć, że na przedmioty zawodowe będziesz musiał/musiała chodzić do innej szkoły, która takie pracownie ma, lub do zakładów pracy.

Poznawanie zawodów to nie tylko nauka teorii. W technikum odbywają się praktyki w wymiarze minimum 280 godzin w całym cyklu kształcenia, co daje łącznie minimum 8 tygodni praktycznej nauki zawodu przez 5 lat.

 

Historia Eweliny

Ewelina w szkole podstawowej była prymuską. Brała udział w olimpiadach z języka polskiego i nawet miała w nich wysokie osiągnięcia. Wszyscy oczekiwali od niej, że pójdzie do lokalnego, prestiżowego liceum, do klasy humanistycznej. Ewelina czuła w sobie jednak wewnętrzny sprzeciw, bardzo nie lubiła, kiedy ktoś ją do czegoś zmuszał lub narzucał jej swoje zdanie.

W międzyczasie w jej mieście otworzyła się zupełnie inna szkoła – nowe technikum. Nie zastanawiała się długo. Wybrała klasę hotelarską. Kierowała się myślą, że po skończeniu technikum będzie mogła jednocześnie pracować i studiować. Na praktykach złapała bakcyla i spędziła w branży hotelarskiej blisko 20 lat.

Nie wszystkie jej życiowe wybory były jednak tak trafne jak wybór technikum zamiast liceum. Gdy wybierała klasę hotelarską, jej motywacją nie było to, co chciała w życiu robić. Marzyła o ASP, ale nie miała realnej wiedzy o rynku pracy i była przekonana, że artyści ledwo wiążą koniec z końcem. Dlatego stwierdziła, że jeśli zostanie dyrektorem jakiejś firmy, to lepiej na tym wyjdzie.

Po zdaniu matury poszła na studia hotelarskie, które okazały się totalną pomyłką. Rzuciła je i zmieniła kierunek. Wybrała marketing i zarządzanie. I to był strzał w dziesiątkę! Z wiedzą i doświadczeniem, jakie zdobyła w technikum mogła awansować, w dodatku dużo szybciej niż jej koleżanki ze studiów.

Po kilku latach Ewelina zaczęła pracę na stanowisku, o którym jej koleżanki bez dyplomu zawodowego mogły jedynie pomarzyć. Niemal co roku awansowała i dość szybko została dyrektorką zarządzającą. Dla Eweliny taki ciąg wyborów: technikum, a potem studia zaoczne i praca zawodowa opłaciły się.

Nie chcąc spełniać cudzych oczekiwań, wybrała technikum i zawód nieprzypadkowo. Wiedziała, że uwielbia pracować z innymi, poznawać ludzi i że praca w hotelu jej to umożliwi.

Z perspektywy czasu mówi, że lepszego zawodu nie mogła wybrać. Przez te kilkanaście lat poznała tysiące ludzi. Patrząc wstecz, z ogromnym sentymentem wspomina tę niesamowitą podróż. Mimo że pracuje w branży SPA & Welness i nie prowadzi hotelu, to wciąż jako konsultantka doradza właścicielom lokalnych, butikowych miejsc z duszą, hoteli, pensjonatów i apartamentów. Robi to, co kocha.

 

Dla kogo wybór technikum będzie tym najlepszy?

Technikum to dobry wybór dla tych, którzy mają jasno określone plany zawodowe, chcą zdobyć zawód, a jednocześnie zależy im na zdaniu matury, by móc dalej uczyć się na studiach. Technikum umożliwi Ci osiągnięcie tych dwóch celów i w to w bardzo krótkim czasie, bo w ciągu 5 lat. Pamiętaj jednak, że samo pójście do technikum tego nie gwarantuje. Zdobycie zawodu jest możliwe po zdaniu egzaminów zawodowych. Natomiast, aby zdać maturę, należy dobrze uczyć się przedmiotów ogólnokształcących.

Jeśli spojrzysz na średnie wyniki matur, zobaczysz, że wyniki w technikach czasem są trochę niższe niż te w liceach ogólnokształcących. Wynika to z tego, że dla uczniów technikum głównym celem jest często zdobycie zawodu, a nauka do matury schodzi na drugi plan.

Nie każdemu łatwo jest pogodzić naukę zawodu z nauką do matury. W technikum świetnie radzą sobie uczniowie, którzy dobrze organizują pracę własną i są zdyscyplinowani. Jeśli rozważasz pójście do technikum, a sumienność i zorganizowanie nie są Twoją mocną stroną, to warto nad tymi cechami popracować. Jeśli zamierzasz iść na studia, to wiedza i doświadczenie zdobyte w technikum mogą okazać się dużym atutem.

 

Co można robić po technikum?

Jeśli uzyskasz pozytywny wynik na maturze, możesz iść na studia i tam rozwijać się w zawodzie, którego uczyłeś/uczyłaś się w technikum lub wybrać inny zawód. Na studiach zdobywa się wykształcenie wyższe. Po technikum można zdobyć kolejne kwalifikacje, również w szkole policealnej czy na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych.

Mamy nadzieję, że historia Eweliny będzie dla Ciebie inspiracją. Na naszej stronie znajdziesz więcej takich opowieści, a także dowiesz się więcej o szkołach, progach punktowych, rankingach szkół ponadpodstawowych i zawodach: https://www.cdzdm.pl/PL-H441/o-szkolach-ponadpodstawowych.html.

W kolejnym artykule przeczytasz o branżowej szkole I stopnia. Odpowiemy w nim na pytania:

  • czy lepiej wybrać branżową szkołę I stopnia, czy technikum, żeby zdobyć zawód?
  • czy po szkole branżowej można iść na studia?
  • czy to prawda, że za praktyki w branżowej szkole I stopnia dostaje się wynagrodzenie?

 

 

Branżowa szkoła I stopnia – dlaczego warto ją wybrać?

Czego można się w niej uczyć? Do kogo jest skierowana? I dlaczego nauka zawodu trwa w niej 3 lata, a w technikum 5?

Po podstawówce masz do wyboru 3 typy szkół. Omówiliśmy już temat liceum ogólnokształcącego oraz technikum. Trzecim i ostatnim typem szkoły ponadpodstawowej jest branżowa szkoła I stopnia. Warto zastanowić się nad tym, co zyskasz, ucząc się w niej i który zawód wybrać.

 

Korzyści z nauki w branżowej szkole I stopnia

Przed podjęciem decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej warto zapoznać się ze wszystkimi możliwościami, jakie daje polski system edukacji. Każdy typ szkoły pozwala osiągnąć inny cel. Celem nauki w branżowej szkole I stopnia jest przygotowanie do wykonywania wybranego przez Ciebie zawodu, a następnie płynne wejście na rynek pracy. Wybierając ten typ szkoły ponadpodstawowej, należy nastawić się na zdobycie praktycznych umiejętności potrzebnych w pracy.

Warto zwrócić uwagę na różnice między branżowymi szkołami I stopnia a technikum i liceum. Podstawową różnicą są zawody, które można zdobyć w branżowej szkole I stopnia oraz dalsze możliwości edukacyjne, jakie daje ukończenie tego typu szkoły ponadpodstawowej.

Ucząc się w branżowej szkole I stopnia, zyskasz:

  • wykształcenie zasadnicze branżowe,
  • możliwość nauki przedmiotów zawodowych,
  • praktyczne przygotowanie do pracy zawodowej,
  • możliwość podjęcia pracy lub kontynuowania nauki w branżowej szkole II stopnia, w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych lub na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych.

 

Co wyróżnia branżową szkołę spośród innych typów szkół ponadpodstawowych?

Główną różnicą jest to, że branżowa szkoła I stopnia nie przygotowuje Cię do matury. Zamiast tego zdobywa się w niej kwalifikacje zawodowe oraz praktyczne przygotowanie do pracy zawodowej. Po zakończeniu 3-letniej nauki w branżowej szkole I stopnia zyskasz wykształcenie zasadnicze branżowe.

 

Jaki jest główny cel nauki w tej szkole?

Branżowa szkoła przede wszystkim przygotowuje Cię do wykonywania zawodu, byś mógł/mogła jak najszybciej wejść na rynek pracy. Nie uczysz się w niej przedmiotów rozszerzonych, które potrzebne są do zdania matury. Uczysz się niewielkiej liczby  przedmiotów ogólnokształcących oraz przedmiotów zawodowych.

Najwięcej czasu w branżowej szkole I stopnia przeznacza się na zajęcia praktyczne, które realizowane są w szkole lub u przedsiębiorców. Szkoły często współpracują z różnymi zakładami pracy, w których pod okiem specjalistów, krok po kroku możesz uczyć się wybranego zawodu, poznając warunki pracy w danym miejscu i niezbędne do pracy narzędzia i urządzenia.

Jeśli chcesz, możesz też zdobyć przygotowanie zawodowe w wybranym przez siebie zakładzie pracy. Należy jedynie zgłosić się z tym pomysłem do swojej szkoły i po uzyskaniu zgody przystąpić do nauki zawodu.

Wybór odpowiedniego miejsca pracy jest bardzo ważny, ponieważ to w nim spędza się większość czasu szkolnego. Zajęcia praktyczne stanowią minimum 60% godzin nauki w branżowej szkole I stopnia.

Uwaga! Warto wiedzieć, że w wybranym miejscu pracy należy podpisać umowę o pracę dla pracownika młodocianego. Tylko wtedy otrzymuje się wynagrodzenie! Jest ono obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale. W pierwszym roku nauki w branżowej szkole I stopnia wynagrodzenie wynosi nie mniej niż 5%, w drugim roku nie mniej niż 6%, a w trzecim roku nauki nie mniej niż 7% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Na stronie Poradnik Przedsiębiorcy dostępna jest tabela wynagrodzeń dla pracownika młodocianego. W marcu 2022 r. za miesiąc pracy w pierwszej klasie uczniowie otrzymali wynagrodzenie w wysokości 299,75 zł brutto.

 

Na czym polega różnica między zawodem zdobytym w technikum a tym zdobytym w branżowej szkole I stopnia?

Podstawową różnicą jest czas trwania nauki. W technikum uczysz się 5 lat, natomiast w branżowej szkole I stopnia 3 lata. Inna jest także liczba kwalifikacji, które się zdobywa. W technikum wynosi ona 2 lub 3, podczas gdy w branżowej szkole jest to jedna kwalifikacja. Ostatnią różnicą jest matura, do której można przystąpić w technikum, a w branżowej szkole I stopnia nie.

W technikum poziom wykształcenia obejmuje wykształcenie średnie oraz (po zdaniu egzaminów zawodowych) uzyskanie tytułu technika, np. technik automatyk, technik usług fryzjerskich, technik mechanik. Dzięki szkole branżowej (po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie) zdobywa się zawód, np. automatyk, fryzjer, mechanik precyzyjny.

 

Zawody do wyboru w szkolnictwie branżowym

Wiesz już, że nie każdy zawód można wykonywać po ukończeniu branżowej szkoły. Zawody takie jak psycholog, prawnik czy stomatolog wymagają ukończenia studiów wyższych.

Pełną i aktualną listę zawodów wraz z opisami i potrzebnymi kwalifikacjami znajdziesz w informatorze o zawodach szkolnictwa branżowego dostępnym na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji. Polecamy też wyszukiwarkę zawodów na naszej stronie internetowej. Z niej dowiesz się, w jakiej szkole możesz uczyć się wybranego zawodu oraz jakie kwalifikacje możesz zdobyć. Poznasz także przykładowe miejsca pracy.

Uwaga! Nasza wyszukiwarka obejmuje tylko szkoły z Poznania i powiatu poznańskiego. Dlatego zachęcamy również do korzystania z Mapy Karier (mapakarier.org), która zawiera wiele ciekawych i aktualnych materiałów oraz informacji ze świata zawodów.

 

Co dalej?

Po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia masz dwie możliwości rozwoju edukacyjno- zawodowego. Możesz zacząć pracę w wyuczonym zawodzie lub kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia, w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych lub na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych (KKZ). W branżowej szkole II stopnia i liceum ogólnokształcącym dla dorosłych możesz przystąpić do matury, a po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu maturalnego kontynuować naukę na studiach wyższych. Na KKZ możesz zdobyć kolejne kwalifikacje w zawodzie, które mogą być spójne z zawodem wyuczonym w branżowej szkole I stopnia, ale nie muszą.

Warto pamiętać, że w trakcie swojego życia możesz wykonywać wiele zawodów, a Twoje zainteresowania i preferencje będą się zmieniać. Część zainteresowań możesz rozwijać jako swoje hobby, a tylko niektóre zrealizujesz w pracy zawodowej. Ścieżki edukacyjne w polskim systemie szkolnictwa są dosyć elastyczne i prawie na każdym etapie swojej drogi zawodowej możesz podjąć decyzję o uzupełnieniu kwalifikacji w zawodzie lub o całkowitej zmianie zawodu.


Dlaczego warto podnosić kwalifikacje zawodowe?

Czym są kwalifikacje zawodowe? Co to oznacza, że niektóre zawody mają wspólne kwalifikacje? W jaki sposób zdobyć potwierdzenie swoich umiejętności? W tym artykule odpowiadamy na pytania dotyczące zdobywania nowych umiejętności, wiedzy, wykształcenia i zawodu.

Chociaż rozmowa o kwalifikacjach nie jest łatwym zadaniem, warto poświęcić na nią trochę czasu. Zgłębienie tego tematu pozwoli Ci dowiedzieć się więcej o różnych sposobach zdobycia zawodu.

 

Czym są kwalifikacje zawodowe? Historia Piotra

Kwalifikacje zawodowe przedstawia się jako zestaw umiejętności i wiedzy, które wymagane są do wykonywania danego zawodu. Jednak co to oznacza w praktyce? Przyjrzyjmy się bliżej historii Piotra. Piotr jest strażakiem i nauczycielem. Droga zawodowa, którą wybrał, nie była oczywista, ale wynikała z jego pasji odkrytej podczas wolontariatu w szkole średniej.

Na początku Piotr uczęszczał do technikum, bo znalazł tam zawód mechatronika, który łączył jego zainteresowania: informatykę, elektronikę i mechanikę. Dodatkowo przywiązywał też dużą wagę do nauki języków obcych. W technikum uczył się języka niemieckiego i angielskiego, jednak poza obowiązkowymi lekcjami szukał czegoś więcej. Zgłosił się nawet do jednej z prywatnych szkół, lecz ze względów finansowych nie mógł podjąć tam nauki.

I tu mogłaby się skończyć ta historia, gdyby nie determinacja Piotra. Rekruter w szkole językowej po rozmowie z Piotrem i poznaniu jego silnej motywacji do nauki języków zaproponował mu pracę na rzecz szkoły jako formę zapłaty za kurs. Dzięki tej pracy i licznym wolontariatom, w których brał udział w kolejnych latach, Piotr mógł sprawdzić się w działaniu. I niespodziewanie okazało się, że daje mu to większą radość i poczucie zadowolenia niż praca mechatronika.

Ponieważ dużo satysfakcji dawała mu praca z ludźmi, w głowie Piotra narodził się pomysł na pracę w zawodzie strażaka. Po ukończeniu szkoły średniej wystartował w naborze do Państwowej Straży Pożarnej. Jak sam wspomina, to ludzie, których tam spotkał, wprowadzili go w świat ratownictwa. Zarazili go pasją do tej pracy – i to tak mocno, że Piotr chciał więcej. Ukończenie kursu dało mu tytuł technika pożarnictwa. Ale wiedział, że musi zrobić jeszcze krok dalej. Zdecydował się pójść na studia. Ukończył naukę z tytułem inżyniera z zakresu bezpieczeństwa pożarowego.

Aktualnie dzieli się swoją wiedzą i jest nauczycielem edukacji strażackiej w Zespole Szkół Mechanicznych – w tej samej szkole, w której uczył się w zawodzie mechatronika. Piotr do dziś ciągle doskonali swoje umiejętności i kompetencje. Rozwija też swoją kolejną pasję: bezpieczeństwo w lotnictwie. Ale to już inna historia…

 

Kariera zawodowa – czym jest i jak ją budować?

Historia Piotra zawiera wiele wskazówek, jak budować swoją karierę zawodową, podejmując odważne decyzje i zdobywając kolejne kwalifikacje zawodowe. Współcześnie karierę można przedstawić za pomocą puzzli, których układanie trwa całe życie i wymaga nieustannego poznawania siebie. Piotr, działając poprzez praktykę, weryfikował swoje wybory. Sprawdzał, co lubi i umie robić. I konfrontował to z wymogami, realnymi zadaniami w konkretnym zawodzie.

Spójrz na kwalifikacje jak na puzzle, które można dopasowywać do konkretnych zawodów. Każdy z nich wymaga zdobycia umiejętności i wiedzy. Zauważ, że są profesje, które wymagają ukończenia studiów, podczas gdy inne zdobycia odpowiednich kwalifikacji.

 

Zawody jedno- i dwukwalifikacyjne

Zdobycie zawodu w technikum lub branżowej szkole I stopnia pociąga za sobą uzyskanie poszczególnych kwalifikacji. Za przykład może posłużyć nam zawód fryzjera, który oferuje zdobycie jednej kwalifikacji. Dodatkową możesz zyskać, kształcąc się w zawodzie technika usług fryzjerskich. Oznacza to, że mając zawód o jednej kwalifikacji, możesz uzupełnić go, zdobywając tytuł technika pod warunkiem otrzymania wykształcenia średniego.

Nie bez przyczyny o kwalifikacjach zawodowych mówi się jak o zestawie. Możliwość zestawiania ze sobą poszczególnych kwalifikacji pozwala nie tylko na poszerzanie swoich umiejętności i uprawnień, ale także na przebranżowienie się i zmianę zawodu. Więcej kwalifikacji to więcej umiejętności i wiedzy, a także uprawnień i możliwości zdobycia satysfakcjonującej pracy.

 

Jak z kwalifikacji zawodowych stworzyć zawód?

Spójrzmy, jak z poszczególnych puzzli, które będą naszymi kwalifikacjami zawodowymi,  stworzyć określony zawód. Załóżmy, że skończyłeś/skończyłaś właśnie branżową szkołę I stopnia i uzyskałeś/uzyskałaś kwalifikacje w zawodzie murarz-tynkarz. Nauczyłeś/nauczyłaś się m.in. korzystać z przyrządów pomiarowych, znasz się na gruntach budowlanych i potrafisz wykonać rysunek techniczny. Chcesz poszerzyć swoje umiejętności i zyskać kolejne uprawnienia. Decydujesz się więc na zdobycie nowej kwalifikacji w zawodzie technik budownictwa.

Zdobywając kwalifikację z organizacji i kontroli robót oraz sporządzania kosztorysów, nauczysz się m.in. sporządzać plan zagospodarowywania planu budowy, robić listę niezbędnych na placu budowy narzędzi, sprzętów i materiałów, będziesz potrafił/potrafiła korzystać z programów komputerowych, które pozwolą Ci sporządzić kosztorys.

Spójrzmy na jeszcze jeden przykład ilustrujący odwrotną sytuację.

Mając konkretne kwalifikacje, możemy sprawdzić, jakie inne kwalifikacje są potrzebne do zdobycia danego zawodu. Aby uzyskać tytuł technika, musimy mieć wykształcenie średnie. I tak, mając kwalifikacje z prowadzenia sprzedaży, możesz zdobyć dodatkową kwalifikację i – w zależności od wyboru – z wykształceniem średnim zdobyć tytuł technika handlowca lub technika księgarstwa.


Kwalifikacje zawodowe potwierdzają umiejętności

Kwalifikacje zawodowe nie tylko pokazują nam, co musimy zrobić, aby stać się kompetentnym pracownikiem. Dzięki nim, otrzymując dyplom, zyskujemy także formalne potwierdzenie naszych umiejętności.

Różnego rodzaju certyfikaty, dyplomy, świadectwa stają się oficjalnym potwierdzeniem Twoich kwalifikacji, które często są ważne dla przyszłych pracodawców.

Jeśli uzyskasz świadectwa potwierdzające wszystkie kwalifikacje potrzebne w danym zawodzie oraz odpowiedni poziom wykształcenia, otrzymujesz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.

 

Gdzie można uzyskać poszczególne kwalifikacje?

Kwalifikacje zawodowe możesz zdobyć w technikum i branżowej szkole I i II stopnia.

Edukacja w technikum pozwala Ci zdobyć dwie kwalifikacje. W branżowej szkole I stopnia zdobywasz jedną kwalifikację, a branżowa szkoła II stopnia pozwala Ci zdobyć drugą.

Pamiętaj! Aby uzyskać tytuł technika, trzeba mieć wykształcenie średnie oraz zdać wszystkie egzaminy we wszystkich kwalifikacjach danego zawodu.

Jakie inne miejsca oferują zdobycie kwalifikacji zawodowych?

  • Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe (KKZ)
  • szkoły policealne
  • Wielkopolska Izba Rzemieślnicza (WIR)
  • Ochotnicze Hufce Pracy (OHP)

We wszystkich tych miejscach możesz zdobyć kwalifikacje zawodowe, jednak warto zwrócić uwagę na pojawiające się między nimi różnice.

 

Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe (KKZ)

To bezpłatna forma uzyskania kwalifikacji zawodowych. Nauka w tej formie skierowana jest do wszystkich osób, które ukończyły 18 lat. Wykształcenie nie ma tu znaczenia. Po ukończeniu jednego KKZ możecie zdobyć jedną kwalifikację.

 

Szkoły policealne

Nauka w szkołach policealnych jest skierowana do osób pełnoletnich, które uzyskały wykształcenie średnie. Nie ma wymogu matury. Poziom wykształcenia po ukończeniu szkoły policealnej nie zmienia się. Absolwent nadal ma wykształcenie średnie, ale pozytywny wynik egzaminu zawodowego uprawnia go do otrzymania tytułu technika.

 

Izby Rzemieślnicze

Rzemiosło oferuje naukę zawodu w systemie dualnym, w którym łączy się nauczanie teoretyczne prowadzone w branżowej szkole I stopnia lub w systemie pozaszkolnym z kształceniem praktycznym u pracodawcy.

Oznacza to, że nauka odbywa się naprzemiennie – kilka dni w szkole i kilka dni podczas praktyki w firmie rzemieślniczej. Nauka w zawodzie skierowana jest do osób, które ukończyły szkołę podstawową, w wieku 15–18 lat. Trwa 3 lata, czyli tyle, ile nauka w branżowej szkole I stopnia. Zdając egzamin czeladniczy, zyskujesz tytuł czeladnika i świadectwo czeladnicze.

Ochotnicze Hufce Pracy (OHP)

Zdobywanie wykształcenia na zasadzie uczestnictwa w OHP to jedna z dróg uzyskiwania wiedzy ogólnej i przygotowania zawodowego.

Z OHP korzystać mogą:

  • osoby młodociane (1517 lat) ze środowisk niewydolnych wychowawczo, które nie realizują obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, mają problemy z ukończeniem szkoły i potrzebują zdobycia kwalifikacji zawodowych,
  • osoby w wieku 18–25 lat, w tym osoby, które poszukują pracy bądź chcą się przekwalifikować, bezrobotni, absolwenci szkół i studenci.

Nauka zawodu trwa nie krócej niż 2, ale nie dłużej niż 3 lata i kończy się egzaminem organizowanym przez okręgową komisję egzaminacyjną lub izby rzemieślnicze. Zdanie egzaminu potwierdza uzyskanie kwalifikacji zawodowych oraz przygotowanie do pracy w charakterze wykwalifikowanego pracownika lub czeladnika.

 

Warto zapamiętać

Kwalifikacje zawodowe to formalne potwierdzenie Twoich umiejętności i wiedzy. Dzięki nim możesz poszerzać swoje uprawnienia i przekwalifikowywać się. Pamiętaj, że zawsze jest możliwość zmiany, jednak pod jednym warunkiem – że bardzo się tego chce.

Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem