ELM.03. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
zobacz opiszwiń opis
Podstawy mechatroniki
Uczeń:
1) posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice,
2) opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,
3) charakteryzuje pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne,
4) stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
5) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne,
6) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych,
7) stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego,
8) posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi,
9) dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,
10) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
11) charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów,
12) charakteryzuje środki transportu wewnętrznego,
13) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
14) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.
Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
Uczeń:
1) charakteryzuje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne,
2) charakteryzuje części maszyn i urządzeń,
3) wykonuje pomiary wielkości geometrycznych elementów maszyn,
4) charakteryzuje narzędzia stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej,
5) planuje i wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej,
6) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu,
7) dobiera metody łączenia metali i ich stopów,
8) dobiera narzędzia i przyrządy do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych,
9) wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych,
10) charakteryzuje metody kontroli wykonania montażu podzespołów i zespołów mechanicznych.
Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Uczeń:
1) charakteryzuje budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
2) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego,
3) charakteryzuje parametry i funkcje elementów, podzespołów, zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
4) dobiera przyrządy do pomiarów wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych,
5) charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
6) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu,
7) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
8) kontroluje poprawność wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
9) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją techniczną.
Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Uczeń:
1) charakteryzuje funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
2) wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego,
3) dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
4) charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
5) stosuje przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
6) ocenia stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu,
7) wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
8) stosuje metody kontroli montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
9) sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną.
Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń:
1) opisuje zasadę działania elementów urządzeń i systemów mechatronicznych,
2) opisuje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne,
3) charakteryzuje parametry elementów urządzeń i systemów mechatronicznych,
4) instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów,
5) sprawdza urządzenia i systemy mechatroniczne,
6) uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z instrukcją,
7) reguluje urządzenia i systemy mechatroniczne.
Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń:
1) określa sposoby konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych,
2) monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych,
3) wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych,
4) wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
5) przygotowuje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji,
6) wykonuje prace konserwacyjne elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych.
ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych
zobacz opiszwiń opis
Podstawy mechatroniki
Uczeń:
1) posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice,
2) opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,
3) charakteryzuje pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne,
4) stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
5) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne,
6) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych,
7) stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego,
8) posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi,
9) dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,
10) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
11) charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów,
12) charakteryzuje środki transportu wewnętrznego,
13) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
14) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.
Obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń:
1) stosuje zasady dotyczące prac eksploatacyjnych urządzeń i systemów mechatronicznych,
2) określa metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych,
3) określa zasady instalacji oprogramowania do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów,
4) uruchamia sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych,
5) nastawia parametry procesów w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
6) ocenia stan techniczny urządzeń i systemów mechatronicznych,
7) stosuje zasady dotyczące lokalizowania uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych,
8) planuje proces naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych,
9) wymienia uszkodzone elementy, podzespoły urządzeń i systemów mechatronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną.
Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń:
1) rysuje schematy układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
2) rysuje schematy układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
3) rysuje schematy układów pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
4) sporządza dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających projektowanie i wytwarzanie CAD,
5) opracowuje dokumentację montażu, demontażu i eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych.
Podstawy programowania urządzeń i systemów mechatronicznych
Uczeń:
1) interpretuje instrukcje w graficznych i tekstowych językach programowania stosowanych w układach sterowania,
2) interpretuje i modyfikuje programy napisane w graficznych i sekwencyjnych językach programowania dla urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania,
3) posługuje się oprogramowaniem do programowania urządzeń mechatronicznych,
4) testuje działanie programów dla urządzeń mechatronicznych,
5) sprawdza parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych.