Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe - wyszukiwarka zawodów

Wyszukaj zawód

KKZ - Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe

Technik mechatronik

Technik mechatronik powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) montowania urządzeń i systemów mechatronicznych;
2) wykonywania rozruchu urządzeń i systemów mechatronicznych;
3) wykonywania konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych;
4) eksploatowania urządzeń i systemów mechatronicznych;
5) tworzenia dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych;
6) programowania urządzeń i systemów mechatronicznych.
Kwalifikacja:
  • ELM.03. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy mechatroniki
    Uczeń:
    1) posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice,
    2) opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,
    3) charakteryzuje pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne,
    4) stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
    5) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne,
    6) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych,
    7) stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego,
    8) posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi,
    9) dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,
    10) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
    11) charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów,
    12) charakteryzuje środki transportu wewnętrznego,
    13) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
    14) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
    Uczeń:
    1) charakteryzuje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne,
    2) charakteryzuje części maszyn i urządzeń,
    3) wykonuje pomiary wielkości geometrycznych elementów maszyn,
    4) charakteryzuje narzędzia stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej,
    5) planuje i wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej,
    6) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu,
    7) dobiera metody łączenia metali i ich stopów,
    8) dobiera narzędzia i przyrządy do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych,
    9) wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych,
    10) charakteryzuje metody kontroli wykonania montażu podzespołów i zespołów mechanicznych.

    Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
    Uczeń:
    1) charakteryzuje budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    2) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego,
    3) charakteryzuje parametry i funkcje elementów, podzespołów, zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    4) dobiera przyrządy do pomiarów wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych,
    5) charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    6) ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu,
    7) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    8) kontroluje poprawność wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych,
    9) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją techniczną.

    Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych

    Uczeń:
    1) charakteryzuje funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    2) wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego,
    3) dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
    4) charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    5) stosuje przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    6) ocenia stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu,
    7) wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    8) stosuje metody kontroli montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych,
    9) sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną.

    Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) opisuje zasadę działania elementów urządzeń i systemów mechatronicznych,
    2) opisuje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne,
    3) charakteryzuje parametry elementów urządzeń i systemów mechatronicznych,
    4) instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów,
    5) sprawdza urządzenia i systemy mechatroniczne,
    6) uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z instrukcją,
    7) reguluje urządzenia i systemy mechatroniczne.

    Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) określa sposoby konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych,
    2) monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych,
    3) wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych,
    4) wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
    5) przygotowuje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji,
    6) wykonuje prace konserwacyjne elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych.
  • ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy mechatroniki
    Uczeń:
    1) posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice,
    2) opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,
    3) charakteryzuje pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne,
    4) stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
    5) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne,
    6) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych,
    7) stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego,
    8) posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi,
    9) dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,
    10) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
    11) charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów,
    12) charakteryzuje środki transportu wewnętrznego,
    13) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
    14) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) stosuje zasady dotyczące prac eksploatacyjnych urządzeń i systemów mechatronicznych,
    2) określa metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych,
    3) określa zasady instalacji oprogramowania do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów,
    4) uruchamia sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych,
    5) nastawia parametry procesów w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
    6) ocenia stan techniczny urządzeń i systemów mechatronicznych,
    7) stosuje zasady dotyczące lokalizowania uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych,
    8) planuje proces naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych,
    9) wymienia uszkodzone elementy, podzespoły urządzeń i systemów mechatronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną.

    Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) rysuje schematy układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
    2) rysuje schematy układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
    3) rysuje schematy układów pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych,
    4) sporządza dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających projektowanie i wytwarzanie CAD,
    5) opracowuje dokumentację montażu, demontażu i eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych.

    Podstawy programowania urządzeń i systemów mechatronicznych
    Uczeń:
    1) interpretuje instrukcje w graficznych i tekstowych językach programowania stosowanych w układach sterowania,
    2) interpretuje i modyfikuje programy napisane w graficznych i sekwencyjnych językach programowania dla urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania,
    3) posługuje się oprogramowaniem do programowania urządzeń mechatronicznych,
    4) testuje działanie programów dla urządzeń mechatronicznych,
    5) sprawdza parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych.
Przykładowe miejsca pracy:
zakłady o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym procesie produkcji w rolnictwie i leśnictwie,
przemysł spożywczy,
energetyka,
przemysł medyczny,
lotnictwo,
żegluga,
zakłady naprawiające sprzęt AGD,
zakłady produkujące zabawki dziecięce.
Przykładowe przedmioty szkolne:
elektrotechnika i elektronika,
technologie i konstrukcje mechaniczne,
pneumatyka i hydraulika,
urządzenia i systemy mechatroniczne,
działalność gospodarcza,
pracownia technologii i konstrukcji mechanicznych,
pracownia pneumatyki i hydrauliki,
pracownia urządzeń i systemów mechatronicznych.
Przeciwskazania:
alergie, przewlekłe choroby skóry ,
choroby uszu, niedosłuch ,
wady wzroku, brak widzenia obuocznego, znaczne zaburzenia widzenia barw ,
choroby układów: nerwowego, ruchu, oddechowego, krążenia i wady serca, moczowego, nerek, mięśniowego, kost no-stawowego ,
schorzenia narządów ruchu, znaczne ograniczenie sprawności rąk ,
zawroty głowy, omdlenia, epilepsja, zaburzenia równowagi.
Zawody w zasięgu ręki:
Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.
Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem