Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe - wyszukiwarka zawodów

Wyszukaj zawód

KKZ - Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe

Technik pożarnictwa

Technik pożarnictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) wykonywania czynności ratowniczych;
2) kierowania działaniami ratowniczo-gaśniczymi na poziomie interwencyjnym podczas pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;
3) organizowania i monitorowania przebiegu służby;
4) rozpoznawania i likwidacji zagrożeń;
5) dysponowania siłami i środkami systemu ratowniczego.
Kwalifikacja:
  • BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi

    zobacz opiszwiń opis
    I. Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:
    przestrzega przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
    organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska:
    a) przeprowadza instruktaż bezpieczeństwa i higieny pracy dla ratowników podczas ćwiczeń i na miejscu prowadzenia działań ratowniczych
    b) kontroluje rozmieszczanie sprzętu wykorzystywanego do prowadzenia ćwiczeń i działań ratowniczych
    c) kontroluje przemieszczanie sprzętu wykorzystywanego do prowadzenia ćwiczeń i działań ratowniczych
    przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
    stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
    udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
    II. Identyfikowanie zagrożeń
    Uczeń:
    klasyfikuje i charakteryzuje wyroby budowlane ze względu na właściwości pożarowe
    analizuje wpływ warunków pożarowych na wyroby budowlane:
    a) charakteryzuje zachowanie się wyrobów budowlanych w warunkach pożarowych
    b) dobiera wyroby budowlane pod względem ich zachowania się w warunkach pożarowych
    rozróżnia konstrukcje budowlane i ich podstawowe elementy
    określa warunki równowagi płaskiego układu sił:
    a) charakteryzuje wielkości stosowane w mechanice
    b) opisuje warunki równowagi zbieżnego układu sił
    wskazuje przekroje niebezpieczne konstrukcji
    rozróżnia kategorie zagrożenia ludzi
    oblicza gęstość obciążenia ogniowego
    ustala klasę odporności pożarowej budynku
    określa odporność ogniową elementów budowlanych:
    a) definiuje pojęcia odporności ogniowej i klasy odporności ogniowej
    b) ocenia zgodność przyjętych klas odporności ogniowych elementów budowlanych obiektu budowlanego z wymaganiami w tym zakresie
    określa wymagania ewakuacyjne w obiektach budowlanych:
    a) wyjaśnia pojęcia związane z ewakuacją w obiektach budowlanych
    b) ustala wymagania ewakuacyjne dla obiektu budowlanego
    c) określa wpływ różnych czynników na wymagane parametry dróg ewakuacyjnych
    d) ocenia zgodność warunków ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu budowlanego z przepisami prawa
    ustala warunki usytuowania obiektu budowlanego z uwagi na bezpieczeństwo pożarowe
    rozróżnia instalacje użytkowe w obiektach budowlanych oraz zastosowane zabezpieczenia przeciwpożarowe
    rozpoznaje zagrożenia pożarowe instalacji i urządzeń elektrycznych oraz stosuje metody ich ograniczania:
    a) charakteryzuje parametry prądu elektrycznego
    b) rozróżnia niebezpieczne zjawiska w instalacjach i urządzeniach elektrycznych
    c) wyjaśnia zjawiska powodujące zagrożenie pożarowe zachodzące w instalacjach i urządzeniach elektrycznych
    określa wpływ różnych czynników na rozprzestrzenianie się pożaru w obiektach budowlanych.
    wykorzystuje urządzenia sygnalizacji alarmowo-pożarowej podczas pożaru
    rozróżnia systemy sygnalizacji pożarowej
    rozróżnia stałe urządzenia gaśnicze
    charakteryzuje rodzaje wentylacji pożarowej
    rozróżnia i stosuje urządzenia wykorzystywane w sieciach i instalacjach przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę:
    a) charakteryzuje wykorzystanie źródła wody do celów przeciwpożarowych
    b) charakteryzuje przeciwpożarowe wymagania dla sieci wodociągowych
    c) charakteryzuje przeciwpożarowe instalacje wodociągowe
    wykorzystuje sprzęt pożarniczy podczas podawania środków gaśniczych zgodnie z prawami i zasadami hydromechaniki:
    a) wskazuje zalety i wady pracy pomp pożarniczych w układzie szeregowym i równoległym
    b) charakteryzuje metody zapobiegania negatywnym zjawiskom, które występują w pompach i wężach podczas przepływu cieczy
    stosuje zasady doboru i rozmieszczenia podręcznego sprzętu gaśniczego
    korzysta z dokumentacji budowlanej
    rozróżnia rodzaje prac niebezpiecznych pod względem pożarowym i określa ogólne wskazania prewencyjne
    rozróżnia zagrożenia w procesie produkcji, transportu i magazynowania oraz przedstawia metody ich ograniczania:
    a) identyfikuje zagrożenia pożarowe, wybuchowe i inne miejscowe w procesie produkcji, transportu i magazynowania
    b) charakteryzuje zagrożenia pożarowe, wybuchowe i inne miejscowe w procesie produkcji, transportu i magazynowania
    c) przedstawia metody zabezpieczeń przed pożarem, wybuchem, innym miejscowym zagrożeniem w procesie produkcji, transportu i magazynowania
    d) charakteryzuje wymagania techniczno-budowlane i przeciwpożarowe dla obiektów produkcyjnych i magazynowych
    e) charakteryzuje wymagania w zakresie bezpieczeństwa podczas transportu materiałów niebezpiecznych
    rozróżnia zagrożenia pożarowe i wybuchowe występujące na stacjach paliw i bazach paliw
    stosuje zasady profilaktyki pożarowej na stacjach paliw i w bazach paliw
    identyfikuje zagrożenia pożarowe w lasach:
    a) wyjaśnia przyczyny powstawania pożarów w lasach
    b) charakteryzuje stopień oraz kategorię zagrożenia pożarowego lasu
    określa sposoby zabezpieczenia przeciwpożarowego obszarów leśnych rozpoznaje przyczyny zdarzeń stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia oraz mienia i środowiska:
    a) charakteryzuje zjawiska pożaru, wybuchu miejscowego, zagrożenia i poważnej awarii
    b) charakteryzuje czynniki mające wpływ na poziom zagrożenia pożarowego
    c) rozpoznaje ślady pożarowe ocenia zagrożenie wybuchem
    opracowuje instrukcję bezpieczeństwa pożarowego oraz kartę charakterystyki obiektu lub terenu
    ocenia stan przygotowania obiektu budowlanego i terenu do prowadzenia działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje rozwiązania techniczno-budowlane i instalacyjne obiektu budowlanego i terenu wykorzystywane podczas działań ratowniczych
    b) formułuje wymagania w zakresie przygotowania wskazanego obiektu budowlanego i terenu do działań ratowniczych
    III. Kierowanie działaniami ratowniczymi podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń
    Uczeń:
    prognozuje zagrożenia, które mogą wystąpić w trakcie prowadzenia działań ratowniczych ocenia zagrożenia w miejscu prowadzenia działań ratowniczych:
    a) rozróżnia zagrożenia na podstawie wielkości zdarzenia
    b) rozróżnia zagrożenia na podstawie parametrów substancji niebezpiecznych
    c) analizuje zagrożenia na podstawie zniszczeń konstrukcji maszyn i urządzeń oraz obiektów budowlanych
    interpretuje wyniki pomiarów parametrów czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje jednostki miar stosowane w pomiarach parametrów czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych
    b) porównuje wyniki pomiarów wyrażone w różnych jednostkach miar
    c) wyznacza zasięg strefy zagrożenia na podstawie wyników pomiarów
    określa możliwości taktyczno-techniczne pododdziałów:
    a) charakteryzuje możliwości taktyczno-techniczne i zasady rozwinięć pododdziałów na poziomie interwencyjnym podczas zwalczania pożarów
    b) charakteryzuje możliwości taktyczno-techniczne i zasady rozwinięć pododdziałów na poziomie interwencyjnym podczas likwidacji skutków miejscowych zagrożeń
    c) charakteryzuje możliwości taktyczno-techniczne i zasady rozwinięć pododdziałów na poziomie interwencyjnym podczas likwidacji skutków klęsk żywiołowych
    charakteryzuje zasady organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego:
    a) definiuje pojęcie krajowy system ratowniczo-gaśniczy
    b) charakteryzuje organizację krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu, województwa i kraju
    c) charakteryzuje zasady dysponowania podmiotów ratowniczych do działań
    przeprowadza inspekcje gotowości operacyjnej jednostek włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego:
    a) charakteryzuje cele, zasady i zakres inspekcji gotowości operacyjnej jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej i jednostek ochotniczych straży
    pożarnych, stanowiska kierowania komendanta miejskiego lub powiatowego Państwowej Straży Pożarnej
    b) sporządza dokumentację inspekcji gotowości operacyjnej jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej i jednostek ochotniczych straży pożarnych,
    stanowiska kierowania komendanta miejskiego lub powiatowego Państwowej Straży Pożarnej
    c) opisuje przebieg inspekcji gotowości operacyjnej jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej i jednostek ochotniczych straży pożarnych, stanowiska
    kierowania komendanta miejskiego lub powiatowego Państwowej Straży Pożarnej
    rozróżnia poziomy kierowania działaniem ratowniczym
    charakteryzuje uprawnienia kierującego działaniem ratowniczym:
    a) opisuje uprawnienia kierującego działaniem ratowniczym
    b) charakteryzuje tryb korzystania z uprawnień kierującego działaniem ratowniczym
    podejmuje decyzje podczas działań ratowniczych:
    a) przeprowadza rozpoznanie na miejscu zdarzenia
    b) wypracowuje zamiar taktyczny
    c) wydaje rozkazy pododdziałom
    kieruje działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym
    a) organizuje działania ratownicze
    b) przydziela zadania ratownikom
    c) kontroluje wykonywanie zadań przezratowników
    dobiera siły i środki niezbędne do likwidacji zagrożenia:
    a) charakteryzuje zasady doboru sił i środków niezbędnych do zwalczania pożarów
    b) charakteryzuje zasady doboru sił i środków niezbędnych do likwidacji miejscowych zagrożeń
    c) przeprowadza kalkulację sił i środków niezbędnych do likwidacji zagrożenia
    dobiera taktykę ratowniczą i sprzęt do rodzaju zagrożenia:
    a) charakteryzuje metody zwalczania pożarów oraz sposoby likwidacji miejscowych zagrożeń
    b) stosuje zasady i metody wentylacji obiektów
    c) dobiera sprzęt do zwalczania pożarów oraz likwidacji miejscowych zagrożeń
    d) stosuje zasady i metody przeciwdziałania zagrożeniom chemicznym, biologicznym, radiologicznym, nuklearnym i wybuchowym (CBRNE)
    kieruje ewakuacją ludzi, zwierząt i mienia ze strefy zagrożenia
    korzysta ze specjalistycznych programów, komputerowych baz danych i systemów teleinformatycznych wspomagających działania ratownicze:
    a) opisuje możliwości wykorzystania komputerowych baz danych substancji niebezpiecznych
    b) korzysta ze specjalistycznych programów, komputerowych baz danych i systemów teleinformatycznych w celu analizy zagrożeń podczas akcji ratowniczych i wspomagania decyzji (np. Crash Recovery, System Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, Ratownik)
    korzysta z planów ratowniczych i instrukcji bezpieczeństwa pożarowego podczas działań ratowniczych
    organizuje i utrzymuje łączność na miejscu działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje zasady organizacji łączności w sieciach radiowych UKF krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
    b) charakteryzuje strukturę i przeznaczenie sieci radiowych
    c) stosuje metodykę postępowania podczas organizacji łączności na potrzeby kierującego działaniem ratowniczym poziomu interwencyjnego
    d) organizuje łączność na terenie działań ratowniczych z wykorzystaniem technicznych środków łączności
    współpracuje z innymi służbami i podmiotami ratowniczymi podczas działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje zasady kierowania i współdziałania jednostek ochrony przeciwpożarowej w działaniach ratowniczych
    b) charakteryzuje zasady współpracy kierującego działaniem ratowniczym z innymi służbami ratowniczymi i podmiotami ratowniczymi podczas działań ratowniczych
    c) charakteryzuje zasady dysponowania grup specjalistycznych do działań
    sporządza dokumentację związaną z prowadzeniem działań ratowniczych
    analizuje przebieg działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje składniki czasu operacyjnego
    b) sporządza analizę akcji ratowniczej
    c) wykonuje szkic sytuacyjny z naniesieniem sił i środków
    charakteryzuje budowę i zasadę działania maszyn i urządzeń stosowanych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej:
    a) charakteryzuje materiały do budowy wybranych części maszyn
    b) charakteryzuje budowę i zastosowanie wybranych części maszyn charakteryzuje wymagania techniczne sprzętu do
    charakteryzuje wymagania techniczne sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych:
    a) wylicza parametry techniczne elementów wyposażenia i środków ochrony indywidualnej strażaka
    b) charakteryzuje parametry techniczne pomp, armatury i osprzętu pożarniczego
    c) charakteryzuje parametry techniczne sprzętu i narzędzi ratowniczych
    d) charakteryzuje parametry techniczne pojazdów pożarniczych
    określa możliwości taktyczno-techniczne sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje właściwości eksploatacyjno- użytkowe elementów wyposażenia i środków ochrony indywidualnej strażaka
    b) charakteryzuje właściwości eksploatacyjno- użytkowe pomp, armatury i osprzętu pożarniczego
    c) charakteryzuje właściwości eksploatacyjno- użytkowe sprzętu i narzędzi ratowniczych
    d) charakteryzuje właściwości eksploatacyjno- użytkowe pojazdów pożarniczych
    dobiera rodzaj sprzętu do prowadzonych działań ratowniczych
    a) stosuje elementy wyposażenia i środków ochrony indywidualnej strażaka adekwatne do prowadzonych działań ratowniczych
    b) stosuje pompy, armaturę i osprzęt pożarniczy adekwatne do prowadzonych działań ratowniczych
    c) stosuje sprzęt i narzędzia ratownicze adekwatne do prowadzonych działań ratowniczych
    wykonuje dozwolone czynności codziennej obsługi sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych
    monitoruje czynności związane z obsługą techniczną sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych:
    a) nadzoruje konserwację sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych
    b) sprawuje kontrolę nad czynnościami związanymi z obsługą techniczną sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych
    organizuje przegląd sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje zasady przeglądu jednostek sprzętowych
    b) sporządza harmonogram realizacji przeglądu jednostek sprzętowych
    kieruje eksploatacją sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych:
    a) wyjaśnia zasady obsługi codziennej i okresowej sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych
    b) nadzoruje proces realizacji obsługi codziennej i okresowej sprzętu do prowadzenia działań ratowniczych
    rozróżnia zasady działania specjalistycznych grupratowniczych:
    a) rozróżnia jednostki realizujące ratownictwo wzakresie specjalistycznym
    b) charakteryzuje standard gotowościoperacyjnej
    c) charakteryzuje zakres zadań ratownictwa specjalistycznego
    rozróżnia zasady organizacji działań ratowniczych
    IV. Kierowanie przebiegiem służby
    Uczeń:
    planuje i organizuje przebieg służby zgodnie zregulaminami:
    a) opracowuje plan służby
    b) wypełnia dokumentację przebiegu służby
    utrzymuje dyscyplinę służbową u podwładnych oraz podczas dowodzenia w pododdziałach:
    a) przeprowadza zmianę służby w podzialebojowym
    b) przeprowadza zmianę służby wewnętrznej
    prowadzi dokumentację związaną z przebiegiem służby
    organizuje prace biurowe zgodnie z instrukcją kancelaryjną:
    a) charakteryzuje instrukcję kancelaryjną
    b) wypełnia dziennik korespondencyjny i podawczy
    identyfikuje zagrożenia dla zdrowia psychicznego i dobrego funkcjonowania strażaka w służbie
    buduje pozytywne relacje w grupie podczas pełnienia służby
    opracowuje plany doskonalenia zawodowego
    prowadzi doskonalenie zawodowe:
    a) objaśnia, na czym polega merytoryczne i metodyczne przygotowanie do zajęć dydaktycznych
    b) przygotowuje środki dydaktyczne
    wykorzystywane w doskonaleniu zawodowym
    prowadzi zajęcia doskonalące sprawność fizyczną w trakcie służby:
    a) charakteryzuje cele i zadania zajęć doskonalących sprawność fizyczną realizowanych w Państwowej Straży Pożarnej
    b) dobiera formy i metody stosowane w procesie realizacji zajęć doskonalących sprawność fizyczną
    c) prowadzi zajęcia doskonalące sprawność fizyczną w trakcie służby
    organizuje zawody sportowe:
    a) charakteryzuje zasady i reguły gier sportowych
    b) charakteryzuje sprzęt stosowany w sporcie pożarniczym
    c) charakteryzuje zasady rozgrywania konkurencji sportu pożarniczego
    stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań:
    a) sporządza zestawienia zbiorcze z danych powtarzalnych
    b) ustala siły i środki będące w dyspozycji stanowiska kierowania na podstawie Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej
    V. Język obcy zawodowy
    Uczeń:
    posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację
    czynności zawodowych w zakresie tematów związanych:
    a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem
    b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie
    c) z dokumentacją związaną z danym zawodem
    d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
    rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:
    a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka
    b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
    samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:
    a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję)
    b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
    uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu:
    a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
    b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
    zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
    wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:
    a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem
    b) współdziała w grupie
    c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym
    d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
    VI. Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:
    przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej
    planuje działania i zarządza czasem
    ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
    wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
    stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
    aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
    negocjuje warunki porozumień
    stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
    współpracuje w zespole
    VII. Organizacja pracy małych zespołów
    Uczeń:
    planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
    dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
    kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
    monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
    wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
  • BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych

    zobacz opiszwiń opis
    BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych
    BPO.03.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:
    1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
    2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
    3) przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
    4) udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
    5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska:
    a) przemieszcza sprzęt wykorzystywany do prowadzenia ćwiczeń i działań ratowniczych zgodnie z zasadami wykonywania ręcznych prac transportowych
    b) stosuje przepisy ochrony przeciwpożarowej w trakcie ćwiczeń i działań ratowniczych
    6) przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
    7) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
    BPO.03.2. Obsługa sprzętu ratowniczego
    Uczeń:
    1)rozróżnia sprzęt ratowniczy:
    a) charakteryzuje poszczególne grupy sprzętu ratowniczego
    b) charakteryzuje przeznaczenie sprzętu ratowniczego
    c) klasyfikuje sprzęt ratowniczy
    2) przygotowuje sprzęt ratowniczy do działań:
    a) charakteryzuje zastosowanie sprzętu w działaniach ratowniczych
    b) wskazuje elementy wchodzące w skład zestawów sprzętu ratowniczego
    c) sprawia sprzęt ratowniczy do działań
    3)stosuje środki ochrony indywidualnej:
    a) wskazuje elementy wyposażenia i uzbrojenia osobistego strażaka
    b) wskazuje zastosowanie środków ochrony indywidualnej strażaka
    c) stosuje wyposażenie i uzbrojenie osobiste strażaka
    4) obsługuje sprzęt ratowniczy:
    a) charakteryzuje parametry sprzętu ratowniczego
    b) obsługuje sprzęt ratowniczy stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
    c) omawia zasady konserwacji sprzętu
    5) charakteryzuje rodzaje pojazdów pożarniczych
    6) obsługuje pompy pożarnicze i inne specjalistyczne wyposażenie:
    a) obsługuje pompy pożarnicze, w tym z układem wodno-pianowym
    b) stosuje zasady konserwacji pomp pożarniczych i układów wodno-pianowych
    c) obsługuje inne specjalistyczne wyposażenie
    7) buduje stanowiska wodne i gaśnicze:
    a) dobiera niezbędny sprzęt do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych
    b) buduje stanowiska wodne i gaśnicze w różnych warunkach
    c) stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy na stanowiskach wodnych i gaśniczych
    8) sprawia linie wężowe:
    a) rozróżnia rodzaje linii wężowych
    b) sprawia linie wężowe w różnych warunkach
    c) charakteryzuje parametry linii wężowych
    9) obsługuje urządzenia łączności:
    a) charakteryzuje sprzęt łączności stosowany podczas działań ratowniczych
    b) stosuje kryptonimy podczas działań
    c) korzysta z urządzeń łączności podczas działań BPO.03.3. Wykonywanie czynności ratowniczych podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń
    Uczeń:
    1) wyjaśnia procesy spalania substancji:
    a) charakteryzuje czynniki warunkujące proces spalania
    b) charakteryzuje rodzaje spalania
    2) charakteryzuje rodzaje i fazy pożarów:
    a) opisuje strefowy model pożaru
    b) klasyfikuje rodzaje pożarów
    3) identyfikuje zjawiska występujące podczas pożarów
    4) rozpoznaje zagrożenia w miejscu prowadzenia działań ratowniczych:
    a) rozpoznaje zagrożenie związane z czynnikami niebezpiecznymi, szkodliwymi i uciążliwymi
    b) wyjaśnia wpływ czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych na organizm ratownika i poszkodowanego
    5) stosuje pojęcia z zakresu taktyki zwalczania pożarów i taktyki działań ratowniczych
    6) prowadzi korespondencję radiową oraz komunikuje się za pomocą znaków:
    a) nawiązuje łączność radiową
    b) stosuje kryptonimy indywidualne, grupowe, okólnikowe i alarmowe
    c) stosuje znaki gestowe
    7) kieruje ruchem drogowym w trakcie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje zasady kierowania ruchem drogowym odbywającym się w trakcie prowadzenia działań ratowniczych
    b) organizuje miejsce kierowania ruchem drogowym odbywającym się w trakcie prowadzenia działań ratowniczych
    8) rozróżnia stanowiska wodne i gaśnicze:
    a) charakteryzuje rodzaje stanowisk gaśniczych
    b) charakteryzuje rodzaje stanowisk wodnych
    c) identyfikuje stanowiska gaśnicze na podstawie schematu
    9) podaje prądy gaśnicze w natarciu i obronie:
    a) charakteryzuje zasady podawania prądów gaśniczych
    b) charakteryzuje parametry prądów gaśniczych
    10) rozróżnia rodzaje pododdziałów:
    a) charakteryzuje zadania funkcyjnych w rocie, zastępie i sekcji
    b) rozróżnia rodzaje pododdziałów na podstawie oznakowania
    11) prowadzi ewakuację ludzi, zwierząt imienia ze strefy zagrożenia:
    a) charakteryzuje zasady ewakuacji podczas zwalczania pożarów
    b) charakteryzuje zasady ewakuacji podczas miejscowych zagrożeń i klęsk żywiołowych
    12) wykonuje czynności ratownicze podczas zwalczania pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych:
    a) wykonuje rozwinięcia w pododdziałach
    b) wykonuje dostęp do poszkodowanych przy użyciu sprzętu ratowniczego
    c) stosuje zasady taktyki podczas działań ratowniczych, pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych
    13) charakteryzuje organizację ratownictwa medycznego krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego:
    a) charakteryzuje standard gotowości operacyjnej jednostek w zakresie ratownictwa medycznego
    b) charakteryzuje zadania ratownictwa medycznego
    14) ocenia stan poszkodowanego:
    a) wykonuje badanie wstępne
    b) wykonuje wywiad ratowniczy
    c) ocenia stan poszkodowanego w zakresieistniejących urazów i obrażeń
    15) prowadzi segregację pierwotną poszkodowanych:
    a)charakteryzuje zasady segregacji poszkodowanych
    b) przeprowadza segregację pierwotną na terenie działań ratowniczych
    c) ustala kolejność ewakuacji na podstawie stanu poszkodowanego
    16) udziela kwalifikowanej pierwszej pomocy:
    a) stosuje algorytmy procedur ratowniczych
    b) stosuje zasady przeprowadzania zabiegów ratujących życie
    17) posługuje się sprzętem ratownictwa medycznego
    18) wykonuje pomiary parametrów czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących podczas działań ratowniczych:
    a) charakteryzuje zasady wykonywania pomiarów parametrów środowiska w miejscu prowadzenia działań ratowniczych
    b) rozróżnia sprzęt pomiarowy do różnych czynników
    c) odczytuje wskazania urządzeń pomiarowych
    19) charakteryzuje środki gaśnicze, neutralizujące, sorbenty i dyspergenty
    BPO.03.4.Wykonywanie zadań związanych z przebiegiem służby
    Uczeń:
    1)postępuje zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminach służbowych oraz z zasadami etyki zawodowej:
    a) charakteryzuje regulaminy obowiązujące w służbie
    b) charakteryzuje zasady noszenia umundurowania i okoliczności warunkujące jego dobór
    c) stosuje zasady etyki zawodowej
    2) postępuje zgodnie z regulaminem musztry i ceremoniałem pożarniczym:
    a)przyjmuje postawę zasadniczą i swobodną
    b) oddaje honory w określonych sytuacjach
    c)postępuje zgodnie z ceremoniałem pożarniczym podczas uroczystości
    3) opisuje zadania i organizację ochrony przeciwpożarowej i administracji publicznej:
    a) charakteryzuje pojęcie państwa
    b) określa funkcje państwa
    c) definiuje pojęcia: prawo, akt normatywny, norma prawna, przepis prawny, źródło prawa
    4) charakteryzuje warunki i wymagania pełnienia służby
    5) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
    6) udziela wsparcia psychicznego osobom potrzebującym pomocy
    7) uprawia indywidualne i zespołowe dyscypliny sportowe
    8) bierze udział w zawodach sportowo-pożarniczych
    9) stosuje programy komputerowe wspomagające dysponowaniem sił i środków
    BPO.03.5. Język obcy zawodowy
    Uczeń:

    2)rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:
    a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka
    b)rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
    3) samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:
    a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję)
    b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
    4) uczestniczy w rozmowiew typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych –reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu:
    a)reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
    b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
    5) zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
    6) wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:
    a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym
    b) współdziała w grupie
    c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym
    d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
    BPO.03.6. Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:
    1) przestrzega zasad kultury i etyki w relacjach z gośćmi, przełożonym i współpracownikami
    2) planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
    3) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
    4) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
    5) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
    6) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
    7) negocjuje warunki porozumień
    8) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
    9) współpracuje w zespole
    BPO.03.7.Organizacja pracy małych zespołów
    1) planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
    2) dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
    3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
    4) monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
    5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Przykładowe miejsca pracy:
Przykładowe przedmioty szkolne:
Przeciwskazania:
Zawody w zasięgu ręki:
Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem