Materiały na zajęcia


Prezentujemy Państwu Narzędziownik doradcy zawodowego,
czyli karty pracy wraz z opisem, jak z nich korzystać. Został on przygotowany przez zespół doradczyń zawodowych z Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży, które korzystają z niego na co dzień podczas konsultacji indywidualnych z uczniami klas 8 szkoły podstawowej, spotkań z ich rodzicami i zajęć grupowych.


W trakcie kilkuletniej praktyki wypracowałyśmy ćwiczenia, które najczęściej przydają nam się w pracy z uczniami. Często, aby je wykonać, brałyśmy do ręki długopis, białą kartkę i na bieżąco wypisywałyśmy przedmioty szkolne, rysowałyśmy tabele, kreśliłyśmy schematy. W czasie naszych wewnętrznych interwizji okazało się, że wszystkie powtarzamy te same czynności. Aby przyspieszyć swoją pracę i zwiększyć jej efektywność postanowiłyśmy zebrać ćwiczenia, z których najczęściej korzystamy,
i zaprojektować do nich karty pracy, które będą dla nas ułatwieniem, a dla ucznia będą czytelne i przyjemne do wypełnienia.


Prezentowany zestaw 10 kart pracy bardzo sprawdził nam się w codziennej praktyce doradczej i pomyślałyśmy, że może być on wsparciem dla innych doradców. Do kart dołączone są instrukcje, które mogą stanowić przewodnik lub inspirację do korzystania
z nich. Mamy nadzieję, że korzystanie z Narzędziownika sprawi Państwu i Państwa uczniom wiele radości.


Życzymy owocnego korzystania!



Narzędziownik doradcy zawodowego 2024
Pobierz Narzędziownik doradcy zawodowego 2024.pdf 658 KB

 


Scenariusze CDZdM:

Scenariusz zajęć „Kierunek wymarzona szkoła”

Zajęcia pozwolą uczniom usystematyzować informacje i poszerzyć wiedzę na temat własnych zasobów i zainteresowań zawodowych oraz dalszych możliwości kształcenia.  

Podczas ćwiczeń uczniowie:

  • zwiększają świadomość w zakresie swoich mocnych stron, 
  • analizują zdobyte informacje na temat własnych zasobów,
  • wykorzystują wiedzę o sobie w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

Czas trwania: 2 godziny zegarowe

Dodatkowe informacje dla doradców szkolnych:  

4 ćwiczenia (4 części) MAPY ZASOBÓW mogą stanowić scenariusze 
4 osobnych lekcji. 

Podczas pracy indywidualnej  i grupowej uczniowie wypełniają kolejne pola, korzystając z zaproponowanych list z opisem (kod QR lub wydruk) w obszarach:  

  • upodobania, umiejętności, zainteresowania,
  • cechy i wartości, 
  • zainteresowania zawodowe,
  • zawodowe BINGO.

Materiały do przeprowadzenia zajęć:

Kierunek wymarzona szkoła - scenariusz zajęć
Pobierz Scenariusz zajęć kierunek wymarzona szkoła.pdf 237 KB

Kierunek wymarzona szkoła - mapa zasobów
Pobierz Kierunek wymarzona szkoła_mapa zasobów.pdf 397 KB

Lubię - Upodobania
Pobierz Lubię - Upodobania.pdf 165 KB
Jestem dobry, a dobry w - Umiejętności
Pobierz Jestem dobry, a dobry w - Umiejętności.pdf 226 KB
Interesuję się - Zainteresowania
Pobierz Interesuję się - Zainteresowania.pdf 201 KB
Jestem osobą - Cechy
Pobierz Jestem osobą - Cechy.pdf 159 KB
Ważne jest dla mnie - Wartości
Pobierz Ważne jest dla mnie - Wartości.pdf 229 KB
Zawodowa Pizza - CZYNNOŚCI
Pobierz Zawodowa Pizza - CZYNNOŚCI.pdf 176 KB
Zawodowa Pizza - PRZEDMIOTY, PODMIOTY PRACY
Pobierz Zawodowa Pizza - PRZEDMIOTY, PODMIOTY PRACY.pdf 223 KB
Zawodowa Pizza - MIEJSCA
Pobierz Zawodowa Pizza - MIEJSCA.pdf 226 KB
Polecenia do BINGO
Pobierz Polecenia do BINGO.pdf 154 KB



Przedstawione materiały można wykorzystać na lekcjach doradztwa zawodowego, wychowawczych czy przedmiotowych. Polecamy także je na konsultacje indywidualne, a także do pracy rodzica z dzieckiem.


Scenariusz zajęć Jak wybrać szkołę, by dobrze zaplanować ścieżkę edukacyjno-zawodową” 

Zajęcia pozwolą uczniom zdobyć praktyczne umiejętności ułatwiające wybór szkoły ponadpodstawowej, 
dopasowany do ich indywidualnych preferencji. 

Podczas ćwiczeń uczniowie dowiedzą się:

• jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi typami szkół ponadpodstawowych,

• jak wybrać szkołę po podstawówce (kryteria wyboru, przelicznik punktów, układanie kolejności klas),

• jak korzystać z materiałów informacyjnych CDZdM,

• jak ocenić możliwości/szanse zakwalifikowania się do konkretnych klas,

• jak stworzyć swój ranking klas, który w przyszłości może posłużyć do uzupełnienia wniosku rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych.

Czas trwania: 2 godziny lekcyjne/klasa (1,5 godziny dla każdej klasy).



Materiały do przeprowadzenia zajęć:

Scenariusz zajęć Jak wybrać szkołę, by dobrze zaplanować ścieżkę edukacyjno-zawodową
Pobierz Scenariusz zajęć Jak wybrać szkołę, by dobrze zaplanować ścieżkę edukacyjno-zawodową.pdf 271 KB
Warsztat - jak wybrać szkołę ponadpodstawową (prezentacja)
Pobierz Warsztat - jak wybrać szkołę ponadpodstawową (prezentacja).pdf 997 KB
Psychotest - Jaka szkoła do Ciebie pasuje
Pobierz Psychotest - Jaka szkoła do Ciebie pasuje.pdf 101 KB
Zadanie - Schemat szkolnictwa
Pobierz Zadanie - Schemat szkolnictwa.pdf 177 KB
Ulotka informacyjna dla uczniów - terminarz, przelicznik, schemat
Pobierz Ulotka informacyjna dla uczniów - terminarz, przelicznik, schemat.pdf 1.1 MB
tabela - Mój ranking szkół i klas
Pobierz tabela - Mój ranking szkół i klas.pdf 98 KB
GRUPA 1 - Katarzyna Nowak
Pobierz GRUPA 1 - Katarzyna Nowak.pdf 236 KB
GRUPA 2 - Joanna Kamińska
Pobierz GRUPA 2 - Joanna Kamińska.pdf 238 KB
GRUPA 3 - Tomasz Kowalczyk
Pobierz GRUPA 3 - Tomasz Kowalczyk.pdf 217 KB
GRUPA 4 - Wojciech Kowalski
Pobierz GRUPA 4 - Wojciech Kowalski.pdf 209 KB
GRUPA 5 - Urszula Wójcik
Pobierz GRUPA 5 - Urszula Wójcik.pdf 217 KB



Polecane scenariusze z innych źródeł:

Scenariusz Mapy Karier „Kompetencje zawodowe na bezludnej wyspie”https://mapakarier.org/scenariusze-lekcji/97/kompetencje-zawodowe-na-bezludnej-wyspie/

Scenariusz można wykorzystać podczas lekcji, aby uczniowie dowiedzieli się np.: 
  • jakich zawodów można uczyć się w poznańskich szkołach ponadpodstawowych; 
  • jak znaleźć szczegółowe opisy zawodów korzystając z Wyszukiwarki Zawodów na stronie CDZdM oraz z zasobów strony Mapy Karier www.mapakarier.org;
  • jakie są kompetencje i umiejętności przedstawicieli różnych zawodów;
  • jak planować realizację zadania i oceniać efekty swoich działań; 
  • jak pracować w grupie.

Ćwiczenia i karty pracy:


Multimedialny Przewodnik Ósmoklasisty – przewodnik, w którym uczniowie oraz rodzice znajdą odpowiedzi na pytanie jak podjąć najtrafniejszą decyzję o wyborze szkoły na podstawie poznania siebie, zawodów, szkół i zasad rekrutacji. 

Multimedialny przewodnik ósmoklasisty
Pobierz MULTIMEDIALNY PRZEWODNIK 8-KLASISTY - marzec 2025.pdf 3.28 MB












Karty Pracy dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych. To zestaw 9 ćwiczeń, wraz z instrukcjami, które mogą stanowić przewodnik lub inspirację do korzystania z nich. Znajdziecie tam m.in. karty:

Jak wybrać zawód?
Karta pomoże uczniom zebrać informacje z tych dwóch obszarów i  skłoni do refleksji, w jakich zawodach mogą wykorzystać swoje zasoby.

Mój ranking szkół i klas.
Karta pomoże zebrać w jednym miejscu najważniejsze informacje o szkołach i klasach, do których uczniowie chcą aplikować np. informacje o przedmiotach rozszerzonych, przedmiotach punktowanych w rekrutacji czy zeszłorocznych minimach punktowych.

Moje kryteria wyboru szkoły.
Jakie przedmioty rozszerzone są w klasie, do której uczniowie chcą aplikować, jaki jest dojazd do tej szkoły, czy szkoła pracuje dwuzmianowo? Na te i inne pytania warto odpowiedzieć sobie zanim uczeń wybierze przyszłą szkołę. Karta pomoże przeanalizować i uporządkować kryteria wyboru szkoły ponadpodstawowej.

Karty pracy dla ucznia 2024
Pobierz Karty pracy dla ucznia 24.pdf 931 KB




Mój wymarzony zawód – karta pracy do uzupełnienia przez ucznia, 
pomocna przy ćwiczeniach związanych z poznaniem siebie 
oraz przyjrzenia się zawodom pasującym do predyspozycji.


Mój wymarzony zawód
Pobierz MÓJ-WYMARZONY-ZAWÓD.pdf 267 KB














   Technika 6 kapeluszy – 6 sposobów myślenia.

   
Technika 6 kapeluszy
Pobierz Technika-6-kapeluszy.pdf 569 KB

















Tutaj można pobrać archiwalne, gotowe scenariusze przygotowane dla dawnych szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, które mogą stać się inspiracją do przeprowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego w szkołach.

Scenariusze zajęć dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
Pobierz Scenariusze-zajec-dla-szkol-gimnazjalnych-i-ponadgimnazjalnych_1.pdf 3.16 MB
Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem