Kompetencje doradcy zawodowego


KOMPETENCJE DORADCY ZAWODOWEGO

Wymagania psychologiczne, jakie musi spełnić szkolny doradca zawodowy:
 
  • komunikatywność,
  • szacunek dla autonomii ucznia,
  • wzbudzanie zaufania, dyskrecja, empatia,
  • operatywność, przedsiębiorczość, otwartość na zmiany,
  • umiejętność współpracy,
  • świadomość własnych ograniczeń w zakresie udzielania pomocy. 

Korzyści wynikające z działalności doradcy zawodowego w szkole.  

Dla indywidualnych odbiorców:

  • łatwy dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej – dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców,
  • poszerzanie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów,
  • świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe,
  • ułatwienie wejścia na rynek pracy dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymania pracy,
  • świadomość konieczności i możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej,
  • mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły, a potem pracy jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.

Dla szkół:

  • realizacja zobowiązań wynikających z zapisów zawartych w ramowych statutach szkół oraz centrów kształcenia praktycznego i centrów kształcenia ustawicznego,

Dla innych podmiotów edukacyjnych:

  • uzyskanie przepływu informacji zawodowej sprzyjającego trafnym wyborom uczniów i korzystnie wpływającego na dostosowanie programów nauczania do wymagań rynku pracy,
  • możliwość zatrudnienia nauczyciela przygotowanego do prowadzenia orientacji zawodowej dzięki wprowadzeniu stanowiska szkolnego doradcy zawodowego – stabilizacja kadry podejmującej te działania na terenie placówek.

Dla państwa i władz lokalnych:

  • zwiększenie świadomości społecznej, dotyczącej konieczności racjonalnego planowania rozwoju zawodowego przez jednostki,
  • podejmowanie właściwych decyzji, efektywnie przeciwdziałających bezrobociu,
  • zapewnienie powszechności i dostępności usług doradczych zalecanych przez Komisję Unii Europejskiej.

Dla pracodawców:

  • zwiększenie szansy znalezienia odpowiednio przygotowanych kandydatów, świadomych oczekiwań rynku pracy.

KOMPETENCJE DORADCY ZAWODOWEGO NIEZBĘDNE DO ŚWIADCZENIA POMOCY NA WYSOKIM POZIOMIE JAKOŚCI

Umiejętność komunikacji w procesie poradniczym:

  • umiejętność uważnego, aktywnego słuchania,
  • umiejętność rozpoznawania werbalnych i pozawerbalnych odczuć ucznia,
  • wewnętrzna umiejętność słuchania samego siebie,

EMPATIA – zasadniczy czynnik kontaktu z uczniem!

  • słuchanie ucznia, rozumienie ucznia i jego problemów (komunikowanie uczniowi, że jest rozumiany),
  • komunikowanie uczniowi tego rozumienia (aby mógł rozwijać rozumienie siebie i podejmować na tej podstawie różne działania)
  • empatia jako narzędzie do utrzymania uwagi ucznia na najbardziej istotnych obszarach rozmowy.

Sztuka sondowania i podsumowywania:

  • pomaganie uczniowi w dostrzeżeniu, nazwaniu, zanalizowaniu i wyjaśnieniu pewnych zagadnień (aby mógł zrobić kolejny krok na drodze do zaplanowania ścieżki edukacyjno – zawodowej),
  • pomaganie uczniowi w uzyskaniu większej jasności sytuacji, wypełnieniu brakujących elementów,
  • zbieranie uzyskanych informacji w celu zobaczenia przez ucznia własnej sytuacji w szerszej perspektywie.

Kompetencje związane ze stosowaniem zaawansowanych technik:

 

  • umiejętność zachęcania ucznia do opowiadania o problemach oraz ich analizowania, a także do przełamywania barier,
  • sprawność w pomaganiu uczniom w stawianiu wyzwań samym sobie, zmienianiu ograniczających ich zachowania oraz w odnajdywaniu motywacji do pokonywania własnych słabości,
  • umiejętność dawania fachowych wskazówek do stawiania sobie wyzwań przez ucznia,
  • umiejętność doprowadzenia ucznia do określenia jego rzeczywistych potrzeb i aspiracji w perspektywie przyszłości, a następnie wskazanie na możliwości realizacji jego celów.

Opracowanie:

(na podst. G. Egan, Kompetentne pomaganie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2002) 

Elżbieta Swat-Padrok


 


Polecamy przydatne materiały w pracy doradcy zawodowego:


Triada Rogersa – najważniejsze cechy doradcy pomocne w budowaniu relacji z uczniem/klientem.

Triada ROGERSA w pracy doradcy
Pobierz TRIADA ROGERSA W PRACY DORADCY.pdf 516 KB

3 poziomy komunikacji – sposoby skutecznej komunikacji w relacji z uczniem/klientem.

3 poziomy komunikacji doradca-uczeń
Pobierz 3 poziomy komunikacji doradca-uczeń.pdf 562 KB

Bariery w komunikacji – najczęstsze bariery utrudniające komunikację z uczniem/klientem.

Bariery w komunikacji doradca-uczeń
Pobierz Bariery w komunikacji doradca-uczeń.pdf 543 KB

Etyka zawodowa – etyczne postawy w pracy z uczniem/klientem.

Etyka zawodowa
Pobierz Etyka zawodowa.pdf 599 KB

Style doradcze – główne style doradzania w pracy z uczniem/klientem.

Style doradcze
Pobierz Style doradcze.pdf 672 KB

O testach w doradztwie zawodowym.

O testach w doradztwie zawodowym
Pobierz O testach w doradztwie zawodowym.pdf 589 KB
  • Typy osobowości zawodowych wg J. Hollanda
Typy osobowości zawodowych wg J. Hollanda - grafika
Pobierz Typy osobowości zawodowych wg J. Hollanda_grafika.pdf 143 KB
  • Typy skłonności wg Klimova
Typy skłonności zawodowych wg B. A. Klimowa_grafika
Pobierz Typy skłonności zawodowych wg B. A. Klimowa_grafika.pdf 121 KB

6 mitów o testach w doradztwie zawodowym.

6 mitów o testach w doradztwie zawodowym
Pobierz 6 mitów o testach w doradztwie zawodowym.pdf 571 KB
 

grafika: 
6 mitów o testach w doradztwie zawodowym (grafika)
Pobierz mity-doradztwo-zawodowe-testy.png 155 KB


 

NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE W INDYWIDUALNYM DORADZTWIE ZAWODOWYM

(wybrane)

TESTY PSYCHOLOGICZNE W DORADZTWIE ZAWODOWYM

INTELIGENCJA I PROCESY POZNAWCZE

BATERIA TESTÓW APIS-Z (młodzież kończąca szkołę średnią, studenci, dorośli) – do stosowania przez psychologów.

www.practest.com.pl

BATERIA TESTÓW APIS-P (uczniowie kończący SP, młodzież rozpoczynająca naukę w szkole ponadpodstawowej) – do stosowania przez psychologów.

www.practest.com.pl

ZESTAW TESTÓW UZDOLNIEŃ (uczniowie od 12 roku życia) – do stosowania przez psychologów.

www.practest.com.pl

OSOBOWOŚĆ

INWENTARZ OSOBOWOŚCI NEO-FFI (młodzież, dorośli) – do stosowania przez psychologów.

www.practest.com.pl

KWESTIONARIUSZ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH KKS (młodzież, dorośli) – do stosowania przez psychologów.

www.practest.com.pl

ZAINTERESOWANIA

KWESTIONARIUSZ ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH KZZ (młodzież, dorośli) – do stosowania przez doradców zawodowych.

WIELOWYMIAROWY KWESTIONARIUSZ PREFERENCJI WKP (młodzież, dorośli) – do stosowania przez psychologów, pedagogów, doradców zawodowych.

www.practest.com.pl

POZOSTAŁE NARZĘDZIA (nie tylko dla psychologów)



OBRAZKOWY TEST ZAWODÓW BBT M.ACHTNICHA – wymagane szkolenie (uprawnienia).

https://www.doradcazawodu.pl/


KARTA ZAINTERESOWAŃ

Autor: J. Woroniecka.

Źródło: G. Sołtysińska, J. Woroniecka (red.),

Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2003.


ANKIETA SKŁONNOŚCI ZAWODOWYCH

Autor: J. Woroniecka, na podst. propozycji B. A. Klimowa.

Źródło: G. Sołtysińska, J. Woroniecka (red.),

Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2003.

www.doradztwo.ore.edu.pl/przygotowanie-uczniow-gimnazjum-wyboru-zawodu/


KWESTIONARIUSZ WIELORAKIEJ INTELIGENCJI  H. Gardnera

(8 typów inteligencji)

 

Wg. A.Smith "Accelerated Learning in the Classroom”

oprac.: M. Łukasiewicz.

Źródło: m.in. Biuletyn Psychologiczno-Pedagogiczny Nr 1/2000,

www.doradztwo.ore.edu.pl/przykladowy-program-realizacji-zajec-zakresu-doradztwa-zawodowego-klasie-7-szkoly-podstawowej/

 


SKALA ZDOLNOŚCI SPECJALNYCH (poszerzony kwestionariusz H. Gardnera, 10 typów zdolności) (wersje dla: szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej)

Autor: Edyta Charzyńska, Ewa Wysocka

www.researchgate.net/profile/Edyta_Charzynska2/publication/279182926_Skala_Zdolnosci_Specjalnych_SZS_Podrecznik_testu


KWESTIONARIUSZ ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH

Źródło: A. Paszkowska-Rogacz,

Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Warszawa 2002.

www.lo.wszp.edu.pl/.../KWESTIONARIUSZ_ZAINTERESOWAN_ZAWODO...


MŁODZIEŻOWY KWESTIONARIUSZ ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH (MŁOKOZZ)

Autor: Anna Paszkowska-Rogacz.

www.scholaris.pl/zasob/104019

 


KWESTIONARIUSZ PREFERENCJI I ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH (Autotest)

(na bazie teorii J.Hollanda)

www.gim29.wroc.pl/storage/.../4_Test%20Holanda%20-skłonności%20zawodowe.do...


 KWESTIONARIUSZ  PREDYSPOZYCJI  ZAWODOWYCH

(na bazie teorii Hollanda)

(wersja dla gimnazjum, wersja dla szkoły ponadgimnazjalnej: arkusze + podręcznik)

 www.scholaris.pl

 


TEST PREDYSPOZYCJI  ZAWODOWYCH

(na bazie teorii Hollanda)

www.projektzklasa.pl/components/com_projektzklasa5/projekt_z_klasa_zalaczniki/test_predyspozycji.pdf

 


 KWESTIONARIUSZ PREFERENCJI JOB-6

 (na bazie teorii Hollanda)

 oprac. na podst. S. Retowski, Test preferencji zawodowych, Sopot 2009.

 www.kgzp.econ.umk.pl/files/file/kwestionariusz_preferencji.pdf

 


TEST  SAMOOCENY (AUTOTEST)

(na bazie teorii Hollanda)

 www.pedagog-szkolny.pl/index.php/testy/test-do-samooceny-holland

 


TEST  DO SAMOBADANIA „Właśnie to lubię robić!”

(wersje dla:  szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej)

 www.edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/doradztwozawodowe/6673/attachments/zalacznik_do_scenariusza_4.pdf

 


TEST ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH

 Autor: Katarzyna Rewers

www.docplayer.pl/6688507-Test-zainteresowan-zawodowych


TEST MOTYWACJI realizacji planów i zamierzeń związanych z przyszłością zawodową

 Autor: Katarzyna Rewers

https://docplayer.pl/44601091-Test-motywacji-realizacji-planow-i-zamierzen

 


KWESTIONARIUSZ „Moja kariera”

na podst. E.H.Schein,1990

źródło: A. Paszkowska-Rogacz,

Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Warszawa 2002.

www.lo.wszp.edu.pl/dokumenty/TEST_KOTWICE_SCHEINA.pdf


ANKIETA UMIEJĘTNOŚCI

autor: E. Lis, J. Woroniecka

źródło: G. Sołtysińska, J. Woroniecka (red.),

Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2003.

www.doradztwo.ore.edu.pl/przygotowanie-uczniow-gimnazjum-wyboru-zawodu/

 


 ANKIETA UZDOLNIEŃ „W czym jestem mistrzem?”

oprac. na podst. Listy Uzdolnień – G. Gwis, H. Kaczyńska

źródło: G. Gwis, H. Kaczyńska

Scenariusz warsztatów aktywizujących uczniów klas VIII do świadomego wyboru zawodu, Łódź 1997.

www.cen.uni.wroc.pl/old/Forum_SDS/Pliki_SDZ/3_uzdolnienia.pdf


 ANKIETA „Mój stan zdrowia”

autor: G. Sołtysińska

źródło: G. Sołtysińska, J. Woroniecka (red.),

Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2003.

www.doradztwo.ore.edu.pl/przygotowanie-uczniow-gimnazjum-wyboru-zawodu/


OKREŚLANIE CECH TEMPERAMENTU

autor: G. Sołtysińska

źródło: G. Sołtysińska, J. Woroniecka (red.),

Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2003.

www.doradztwo.ore.edu.pl/przygotowanie-uczniow-gimnazjum-wyboru-zawodu/


 SZEREGOWANIE PRZEDMIOTÓW SZKOLNYCH

 autor: J. Woroniecka

źródło: G. Sołtysińska, J. Woroniecka (red.),

Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2003.

www.doradztwo.ore.edu.pl/przygotowanie-uczniow-gimnazjum-wyboru-zawodu/


POMOCNICZY KWESTIONARIUSZ DO OCENY PRZEZ UCZNIA POZIOMU WŁASNYCH UZDOLNIEŃ ORAZ SZYBKOŚCI PRZYSWAJANIA

I UTRWALANIA WIEDZY

źródło: G. Sołtysińska, J. Woroniecka (red.),

Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa 2003.

www.doradztwo.ore.edu.pl/przygotowanie-uczniow-gimnazjum-wyboru-zawodu/

 


 KWESTIONARIUSZ STYLU UCZENIA SIĘ

(wg teorii D. Kolba)

www.zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/3212

 


 KWESTIONARIUSZ „Mój sposób podejmowania decyzji”

Źródło: M. Mrozek

Praca! Szukam. Zmieniam. Wybieram, Warszawa 2007.

 


BATERIA SKAL IDENTYFIKACJI UZDOLNIEŃ UCZNIÓW (SIU)

Autor: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Kunat.

Źródło: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Kunat

Debiutant czy ekspert? Identyfikacja i samoocena uzdolnień uczniów, Kraków 2018.

 


INNE:

                         

TEST „JAK  OCENIAM  WŁASNĄ  PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ”

www.zarzadzanie.uni.lodz.pl/RekrutacjaWZ/Sprawdźsię/PrzedKWESTIONARIUSZ „DO  JAKIEJ  PRACY  SIĘ  NADAJESZ?”

www.zespolszkol35.pl/lo/download/szok/6.doc

 


 TEST BELBINA – ROLE GRUPOWE

www.qwsi.pl/asp/pliki/aktualnosci/rola_w_zespole-cwiczenie.do

 

Warto również odwiedzić stronę:

https://doradztwo.ore.edu.pl/narzedzia-diagnostyczne-dla-doradcow-zawodowych/

 

Opracowanie:

Elżbieta Swat-Padrok

 

Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem