Aktualności


JAK ROZMAWIAĆ Z RODZICAMI O DORADZTWIE ZAWODOWYM - Część II

JAK ROZMAWIAĆ Z RODZICAMI O DORADZTWIE ZAWODOWYM - Część II

Część II – 10. godz. program doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII


Za każdym sukcesem stoi płonąca, wręcz nieugaszona motywacja.
Nikodem Marszałek


O sukcesie działań w ramach WSDZ czytałeś już w części I. Zajęcia w ramach 10-godz. programu doradztwa zawodowego również o nim decydują. Okazuje się jednak, że uczniowie nie zawsze chętnie w nich uczestniczą. Brak im motywacji do uczenia się czegoś na przedmiocie, z którego i tak nie ma oceny. Jak zatem udowodnić ich rodzicom sens zajęć, które nierzadko odbywają się na ostatniej lekcji, kiedy ich dzieci są zmęczone i marzą jedynie o powrocie do domu?

Opowiedz o sukcesie życiowym
Sukces edukacyjny i sukces życiowy to nie to samo. Rodzice i uczniowie skupiają się przede wszystkim na tym pierwszym. To właśnie na zajęciach, gdzie nie ma ocen możesz uczyć, że o sukcesie życiowym nie zawsze decydują wyniki w nauce.

Zapytaj rodziców, czym dla nich jest sukces. Opisz go w szerszym, życiowym znaczeniu. Zwróć uwagę na umiejętności i cechy, które są pożądane na rynku pracy i nie zależą od ocen szkolnych. To m.in współpraca z innymi, rozwiązywanie problemów, radzenie sobie ze zmianami, podejmowanie decyzji, zarządzanie czasem, kreatywność, komunikatywność czy samodzielność.

Uczyń sukces życiowy nadrzędnym celem zajęć z doradztwa zawodowego. Pokaż rodzicom, czemu służą te zajęcia i czego uczeń może się na nich nauczyć.

W dużym skrócie:
  • uczeń przygotowuje się do radzenia sobie z ogromną dynamiką zmian. Te zmiany dotyczą nie tylko rynku pracy, ale całego życia. Na zajęciach z doradztwa zawodowego uwrażliwiasz uczniów na zmianę, która będzie im stale towarzyszyć. Kreślisz obraz pracownika przyszłości. Ten pracownik będzie wykonywać zawód, którego jeszcze nie ma. Będzie zmieniać pracę kilkanaście razy i stale się dokształcać lub przekwalifikowywać.

  • uczeń rozwija poczucie wpływu na własne życie. Uświadamiasz uczniom, że mimo młodego wieku mogą samodzielnie decydować o tym, gdzie i czego będą się uczyć. Przedstawiasz im wszelkie za i przeciw każdej opcji wyboru i zachęcasz, aby zastanowili się nad tym, która z nich będzie najbardziej trafna. Zwracasz uwagę na to, że każdy uczeń jest inny i nie ma uniwersalnej recepty na wybór szkoły.

  • uczeń przygotowuje się do bardziej świadomych wyborów. Stwarzasz uczniom szansę, aby przyjrzeli się sobie w inny sposób: pomijając pryzmat ocen. Są one co prawda ważne w rekrutacji do szkół, jednak uczeń nie powinien w ten sposób definiować swojej wartości. Pomagasz uczniom odkryć i zrozumieć ich potencjał. Sygnalizujesz, jak mogą nim dalej pokierować.

Rozwijaj nastawienie na rozwój
Amerykańska psycholog Carol Dweck odkryła, że osoby, które odnoszą największe sukcesy, nieustannie się rozwijają i uczą nowych umiejętności. Podejmują różne wyzwania. Niepowodzenia traktują jako cenne doświadczenia, z których wyciągają wnioski. Zaś sukces to dla nich przede wszystkim efekt systematycznej, wytrwałej pracy i nauki nowych rzeczy. Te osoby mają nastawienie na rozwój.

Tacy rodzice (i uczniowie) wiedzą, po co są zajęcia z doradztwa zawodowego. To dla nich kolejna szansa, aby nauczyć się czegoś nowego. Brak oceny? Żaden problem. Czy masz takich rodziców w swojej szkole? Poproś ich, żeby opowiedzieli (czy napisali), czym są dla nich zajęcia z doradztwa zawodowego? Dlaczego uważają, że są potrzebne? Pamiętaj, żeby nagrodzić ich zaangażowanie (np. w postaci podziękowania, dyplomu).

Przeciwdziałaj nastawieniu na trwałość
Osoby z nastawieniem na trwałość uzależniają sukces od wrodzonych zdolności. Boją się porażek, które odbierają bardzo osobiście, jako swoje słabości. Stronią od nowych wyzwań. Uczą się głównie po to, aby potwierdzić swoje zdolności, nie zaś, aby się rozwijać. Gdy im się to nie udaje – czują się gorsi. Czują, że się do czegoś nie nadają i że zawsze już tak będzie.

Pewnie znasz takich rodziców (i uczniów). Dziwią się, dlaczego do tak przeładowanego planu lekcji ktoś dorzucił kolejne zajęcia. Dla uczniów, którzy już dawno zyskali etykietę słabych (a zarazem nie mających szans na dobre wyniki = dobrą szkołę = sukces) udział w zajęciach z doradztwa może być kompletnym nieporozumieniem. Wspieraj przede wszystkim tych rodziców i tych uczniów. Pokazuj przykłady karier i sukcesów osób, które nie odniosły sukcesów edukacyjnych, a mimo to odniosły sukces życiowy.

Buduj motywację wewnętrzną
Motywacja ta cechuje osoby z nastawieniem na rozwój. W przypadku zajęć z doradztwa zawodowego odgrywa niezmiernie ważną rolę. Przedstaw rodzicom (i uczniom) cel tych zajęć i korzyści, jakie mogą dzięki nim uzyskać. Zrozumieją ich sens i przydatność (albo przynajmniej się nad tym zastanowią). W widocznym miejscu (sala klasowa, gablota szkolna, strona internetowa szkoły) umieść plakat, który możesz pobrać na dole strony.

Zwróć rodzicom uwagę na kilka ważnych elementów w codziennej komunikacji, które mają ogromny wpływ na motywację wewnętrzną dziecka (również do udziału w zajęciach z doradztwa zawodowego):

  • zastąp język kontroli (muszę) językiem autonomii (chcę). Zamiast zmuszać dziecko do zajęć z doradztwa czy wyboru szkoły/zawodu (powinieneś zaplanować swoją przyszłość, musisz pomyśleć o wyborze szkoły) porozmawiaj z nim o tym, dlaczego to jest ważne. Co mu to da? Odwołaj się do przykładu, np. osoby z rodziny, która nie przemyślała swoich wyborów lub wręcz przeciwnie: konsekwentnie wdrażała w życie swój plan. Jak teraz wygląda jej życie?

  • zastąp niepowodzenie/porażkę konkretnym wynikiem. Uczniowie z nastawieniem na trwałość odbierają niższe oceny jako osobistą porażkę. Nierzadko odpuszczają sobie naukę danego przedmiotu twierdząc, że i tak nie mają do niego zdolności. Tłumacz dziecku, że słabsze wyniki nie definiują ostatecznie jego osiągnięć. Że może cały czas pracować na bardziej zadowalające efekty.

  • zastąp zawsze i nigdy obiektywnymi faktami. On miał zawsze słabe oceny z matematyki; jemu nigdy nie chciało się uczyć. Doprawdy? Zawsze i nigdy? Walcz z etykietowaniem. Podkreślaj nieustannie, że małe słowa mają wielką moc. Uczniowi trudno je potem wymazać z pamięci - zwłaszcza przy planowaniu własnej przyszłości.

  • zastąp spróbuję na zrobię to. Od deklaracji do podjęcia próby droga może być daleka. Na tej drodze mogą pojawić się przeszkody. Dlatego zachęcaj dziecko do deklaracji konkretnych działań, nie zaś prób. Zamiast: spróbuję sprawdzić w internecie, jakie przedmioty obowiązują w zawodzie mechatronik - sprawdzę w internecie… .

(Nadal) dbaj o to, aby doradztwo było… dobrą lekcją
Na zajęciach z doradztwa zawodowego uczysz jak planować przyszłość, aby odnieść sukces życiowy. Do osiągnięcia sukcesu niezbędna jest motywacja. Płonąca, wręcz nieugaszona - jak twierdzi Nikodem Marszałek, trener rozwoju osobistego, którego słowa przytoczyłam na początku. Jak tą motywację rozpalić, a potem utrzymać jej płomień?

Zwróć uwagę na to, jak wygląda Twoja lekcja doradztwa zawodowego. Uczniowie najczęściej określają dobrą lekcję* jako:
- taką, w której biorą praktyczny udział;
- taką, gdy wiadomo, o co chodzi;
- pożyteczną i przydatną do życia;
- z filmami, obrazami, zdjęciami;
- z dobrą atmosferą.

Zastanów się, co jeszcze możesz zrobić, aby lekcja doradztwa zawodowego była dla uczniów dobra. Co jeszcze możesz im powiedzieć, aby brak oceny z doradztwa, zamiast zwalniać z myślenia i aktywności, wręcz ich do tego motywował?

Na koniec garść cytatów na temat sukcesu. Dla uczniów szkoły podstawowej to pojęcie często nadal stanowi abstrakcję. To od Ciebie doradco zależy, czy i jak nadasz mu konkretne ramy.

Znani o sukcesie:
Amerykańska poetka Maya Angelou tak zdefiniowała sukces: sukces to lubienie siebie, lubienie tego, co się robi i lubienie, jak się to robi.
Dla Martyny Wojciechowskiej sukces jest efektem ciężkiej pracy, cierpliwości, pokory i wiary, że wszystko w życiu jest możliwe.
Słynny piłkarz Pele tak rozumie sukces: Sukces, to nie przypadek. To ciężka praca, wytrwałość, nauka, analiza, poświęcenie, a przede wszystkim miłość do tego, co robisz.

10 godzinny Program Doradztwa Zawodowego - Plakat
Pobierz Plakat_10godzinnyProgramDoradztwaZawodowego.pdf 723 KB

Elżbieta Swat-Padrok
doradca zawodowy, psycholog

Literatura:
Carol Dweck, Nowa psychologia sukcesu. Wyd. Muza, Warszawa 2018.
Joanna Steinke-Kalembka, Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Wyd. Samo Sedno, Warszawa 2017.
*Agnieszka Szczepaniak, http://sosw.swiebodzin.pl/Pliki/metody.motywacyjne.pdf [dostęp: 30.01.2020 r.].


Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem