Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. OK, rozumiem

Forum Nowej Edukacji

Dnia 20 kwietnia 2018 roku odbyła się w Poznaniu międzynarodowa konferencja pt. „Forum Nowej Edukacji”. Wydarzenie miało miejsce w siedzibie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Sali Lubrańskiego. Na konferencji poruszono wiele istotnych tematów dotyczących edukacji. Dyskutowano o wyzwaniach dla kształcenia i szkolenia zawodowego w erze inteligentnych miast – Smart City, a także o integracji pokoleń w szkolnictwie zawodowym oraz współpracy międzysektorowej pomiędzy uczelniami a biznesem. Dyskusje odbyły się w trzech panelach, pomiędzy reprezentantami polskiej sfery edukacyjnej i osobami z innych krajów Europy: Włoch, Hiszpanii, jak i Szkocji, dzięki temu mogła nastąpić wymiana doświadczeń. Całość wystąpień poprowadził Jorge Gimeno – odpowiedzialny za stosunki międzynarodowe Centrum Innowacyjnej Edukacji. Podczas pierwszego panelu dyskusyjnego poruszono kwestie Smart City. Mówiono o potrzebach na rynku pracy, który ulega obecnie ciągłym zmianom. Wspomniano także, że wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rośnie zapotrzebowanie na nowych pracowników. Sprostać temu mogłyby wspólne działania w obszarze edukacji i biznesu. W panelu drugim dyskutowano o postępujących zmianach postrzegania szkół zawodowych. Wspomniano także, że w Poznaniu od kilku lat prowadzi się kampanię „Szacun dla zawodowców”, której celem jest rozpropagowanie oraz zmiana wizerunku szkolnictwa zawodowego. Kampania ma dotrzeć nie tylko do przyszłych uczniów szkół zawodowych, ale także do rodziców, od których w dużym stopniu zależy wybór dalszej kariery zawodowej. Wymiana doświadczeń z włoskim reprezentantem - Paolo Nardi, naświetliła brak indywidualnego i modułowego systemu kształcenia w polskim szkolnictwie. Podkreślono, że najważniejsza jest współpraca i współdziałanie z uczniami, rodzicami i firmami. Wskazano, że bardzo istotne są problemy integracji nowych mieszkańców, w tym emigrantów, i ich adaptacji do warunków polskiego systemu edukacji, co pozwoliłoby na pozyskanie nie tylko aktywnych i zadowolonych obywateli, ale także istotnej grupy pracowników w obszarze gospodarki i przemysłu. W trzecim panelu rozmawiano między innymi o tym, że szkoły powinny uczyć myślenia oraz o istocie korelacji pomiędzy szkołą, pracodawcą, a samorządem lokalnym. Wspomniano, że ważne jest wsparcie na poziomie lokalnym i regionalnym, na rzecz rosnącej współpracy międzysektorowej. Podsumowując, najważniejsze wnioski z przeprowadzonych dyskusji dotyczyły konieczności dopasowania sposobu nauczania do zmian, które zachodzą na rynku pracy oraz położenia nacisku na współpracę szkół z firmami, w celu umożliwienia zdobycia doświadczeń zawodowych, przygotowania pracownika do wymogów pracodawcy i przyszłej wymarzonej pracy.

Autor: Paulina Jujeczka

Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży