Zawody

Wyszukaj zawód

Lista zawodów w Technikach i Branżowych Szkołach I Stopnia, w których kształcą się uczniowie na terenie aglomeracji poznańskiej.

Technik renowacji elementów architektury

  • Określa stopień zniszczenia murów nietynkowanych, tynków, powłok malarskich oraz okładzin ceramicznych i kamiennych.
  • Organizuje prace renowatorskie.
  • Wykonuje oraz odnawia sztukatorskie i kamieniarskie elementy architektury.
  • Wykonuje renowacje murów nieotynkowanych, tynków i powłok malarskich.
  • Wykonuje renowacje okładzin ceramicznych i kamiennych.
Kwalifikacja:
  • BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy budownictwa i renowacji elementów architektury1) rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych
    Uczeń:
    1) rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych,
    2) charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania,
    3) charakteryzuje grunty budowlane,
    4) charakteryzuje rodzaje i elementy instalacji budowlanych,
    5) charakteryzuje środki transportu stosowane,
    6) charakteryzuje narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane w robotach budowlanych,
    7) charakteryzuje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie i przestrzega zasad ich eksploatacji,
    8) charakteryzuje podstawowe pojęcia mechaniki i wytrzymałości materiałów w odniesieniu do konstrukcji rusztowań,
    9) stosuje zasady zagospodarowania terenu budowy,
    10) rozpoznaje style architektoniczne,
    11) określa zasady wykonywania prac renowatorskich w obiektach zabytkowych,
    12) charakteryzuje materiały budowlane stosowane do renowacji elementów architektury w robotach budowlanych,
    13) charakteryzuje rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie,
    14) stosuje zasady sporządzania rysunków technicznych związanych z wykonywanymi zadaniami zawodowymi,
    15) wykonuje pomiary i dokumentację inwentaryzacyjną,
    16) określa koszty wykonania renowacji elementów architektury,
    17) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
    18) rozpoznaje normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Wykonywanie oraz renowacja sztukatorskich elementów architektury
    Uczeń:
    1) charakteryzuje elementy i detale architektoniczne,
    2) ustala zakres napraw sztukatorskich elementów architektury,
    3) dobiera technologie wykonywania i renowacji sztukatorskich elementów architektury,
    4) sporządza rysunki sztukatorskich elementów architektury,
    5) stosuje materiały,
    narzędzia i sprzęt do wykonania i renowacji sztukatorskich elementów architektury,
    6) charakteryzuje techniki wykonywania szablonów sztukatorskich elementów architektury,
    7) wykonuje modele sztukatorskich elementów architektury w określonej skali,
    8) wykonuje formy i odlewy sztukatorskie,
    9) wykonuje wyroby ciągnione,
    10) wykonuje montaż sztukatorskich elementów architektury,
    11) określa zasady renowacji polichromii i patyn,
    12) charakteryzuje metody oczyszczania i wykonania zabiegów impregnacyjnych sztukatorskich elementów architektury,
    13) charakteryzuje metody łączenia sztukatorskich elementów architektury 14) ocenia jakość wykonanych robót renowacyjnych sztukatorskich elementów architektury.

    Wykonywanie oraz renowacja kamiennych elementów architektury
    Uczeń:
    1) ustala zakres napraw elementów architektury,
    2) dobiera technologie wykonywania i renowacji kamiennych elementów architektury,
    3) wykonuje elementy, detale oraz rzeźby z kamienia,
    4) wykonuje renowację elementów kamiennych,
    5) ocenia jakość wykonanych robót renowacyjnych kamiennych elementów architektury,
    6) określa zasady wykonywania warsztatowych projektów kamiennych elementów architektury.
  • BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów architektury

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy budownictwa i renowacji elementów architektury
    Uczeń:
    1) rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych,
    2) charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania,
    3) charakteryzuje grunty budowlane,
    4) charakteryzuje rodzaje i elementy instalacji budowlanych,
    5) charakteryzuje środki transportu stosowane w robotach budowlanych,
    6) charakteryzuje narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane w robotach budowlanych,
    7) charakteryzuje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie i przestrzega zasad ich eksploatacji,
    8) charakteryzuje podstawowe pojęcia mechaniki i wytrzymałości materiałów w odniesieniu do konstrukcji rusztowań,
    9) stosuje zasady zagospodarowania terenu budowy,
    10) rozpoznaje style architektoniczne,
    11) określa zasady wykonywania prac renowatorskich w obiektach zabytkowych,
    12) charakteryzuje materiały budowlane stosowane do renowacji elementów architektury,
    13) charakteryzuje rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie,
    14) stosuje zasady sporządzania rysunków technicznych związanych z wykonywanymi zadaniami zawodowymi,
    15) wykonuje pomiary i dokumentację inwentaryzacyjną,
    16) określa koszty wykonania renowacji elementów architektury,
    17) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
    18) rozpoznaje normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Organizowanie i wykonywanie renowacji tynków
    Uczeń:
    1) charakteryzuje rodzaje tynków,
    2) ustala zakres napraw tynków,
    3) charakteryzuje technologie wykonania renowacji tynków,
    4) charakteryzuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania renowacji tynków,
    5) wykonuje tynki zwykłe i ozdobne,
    6) wykonuje oczyszczanie i zabiegi impregnacyjne tynków,
    7) wykonuje prace renowacyjne tynków,
    8) ocenia jakość wykonania renowacji tynków.

    Organizowanie i wykonywanie renowacji powłok malarskich
    Uczeń:
    1) ocenia stan zachowania powłok malarskich na podstawie dokumentacji technicznej oraz na podstawie oględzin,
    2) wykonuje renowację powłok malarskich,
    3) ocenia jakość wykonania renowacji powłok malarskich.

    Organizowanie i wykonywanie renowacji murów nieotynkowanych
    Uczeń:
    1) charakteryzuje rodzaje murów nieotynkowanych,
    2) charakteryzuje technologie wykonania i renowacji,
    3) ocenia stan zachowania murów nieotynkowanych na podstawie dokumentacji technicznej i oględzin obiektu,
    4) charakteryzuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania renowacji murów nieotynkowanych,
    5) wykonuje oczyszczanie i zabiegi impregnacyjne powierzchni murów nieotynkowanych,
    6) wykonuje renowację wiązań murów nieotynkowanych,
    7) wykonuje wzmocnienia murów nieotynkowanych,
    8) ocenia jakość wykonania renowacji murów nieotynkowanych.

    Organizowanie i wykonywanie renowacji okładzin ceramicznych i kamiennych
    Uczeń:
    1) charakteryzuje rodzaje okładzin ceramicznych i kamiennych,
    2) ocenia stan zachowania okładzin ceramicznych i kamiennych na podstawie dokumentacji technicznej i oględzin obiektu,
    3) charakteryzuje technologie renowacji okładzin ceramicznych i kamiennych,
    4) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania renowacji okładzin ceramicznych i kamiennych,
    5) wykonuje oczyszczanie i zabiegi impregnacyjne powierzchni okładzin ceramicznych i kamiennych,
    6) wykonuje renowację i montaż okładzin ceramicznych i kamiennych,
    7) wykonuje spoinowanie okładzin ceramicznych i kamiennych,
    8) ocenia jakość wykonania renowacji okładzin ceramicznych i kamiennych.
Przykładowe miejsca pracy:
przedsiębiorstwa budowlane,
laboratoria,
biura projektowe jako asystent projektanta,
przedsiębiorstwa zajmujące się konserwacją obiektów zabytkowych,
nadzór konserwacji zabytków.
Przykładowe przedmioty szkolne:
dokumentacja,
rysunek i pomiary w pracach renowatorskich,
technologia robót sztukatorskich i kamieniarskich,
technologia robót renowatorskich warstw licowych elementów architektury,
język obcy w renowacji elementów architektury,
podstawy działalności gospodarczej renowatora.
Przeciwskazania:
wady wzroku, zaburzenia widzenia stereoskopowego, zaburzenia widzenia barw ,
choroby uszu, znaczny niedosłuch ,
zaburzenia rów nowagi, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej ,
choroby układu oddechowego, układu kostno-stawowego, układu mięśniow ego, znaczne zaburzenia układów krążenia ,
alergie ,
choroby skóry ,
cukrzyca, reumatyzm ,
zaburzenia zmysłu dotyku,
znaczne skrzyw ienie kręgosłupa.
Zawody w zasięgu ręki:
Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.
Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem