BUD.21. Organizacja i prowadzenie robót związanych z budową obiektów inżynierii środowiska
zobacz opiszwiń opis
Podstawy inżynierii środowiska i melioracji
Uczeń:
1) rozróżnia rodzaje wód naturalnych i określa ich właściwości,
2) rozpoznaje rodzaje gruntów i określa ich właściwości,
3) określa cele regulacji cieków naturalnych,
4) wykonuje pomiary hydrometryczne w ciekach,
5) wykonuje pomiary meteorologiczne,
6) wykonuje pomocnicze pomiary sytuacyjne i wysokościowe związane z robotami regulacyjnymi,
melioracyjnymi i hydrotechnicznymi,
7) korzysta z map oraz danych meteorologicznych i hydrologicznych,
8) rozpoznaje materiały stosowane w robotach regulacyjnych, melioracyjnych i hydrotechnicznych,
9) przestrzega zasad transportu oraz magazynowania materiałów, narzędzi i sprzętu,
10) wykonuje rysunki techniczne oraz szkice rysunkowe,
11) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
12) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.
Organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową oraz utrzymaniem obiektów gospodarki wodno-ściekowej
Uczeń:
1) rozpoznaje obiekty gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich oraz określa sposoby i możliwości techniczne zaopatrzenia ludności w wodę, uzdatniania wody oraz odprowadzenia ścieków,
2) posługuje się dokumentacją projektową, normami oraz instrukcjami dotyczącymi budowy obiektów gospodarki wodno-ściekowej,
3) organizuje roboty związane z zagospodarowaniem terenu budowy obiektów gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich,
4) organizuje roboty związane z budową obiektów gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich,
5) organizuje roboty związane z utrzymaniem obiektów gospodarki wodno-ściekowej w wymaganym stanie technicznym,
6) ocenia jakość wykonania robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki wodno-ściekowej,
7) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki wodno-ściekowej.
Organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową oraz utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami
Uczeń:
1) określa zasady gospodarki odpadami,
2) rozpoznaje obiekty związane z przetwarzaniem odpadów,
3) posługuje się przepisami prawa, dokumentacją projektową, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi budowy obiektów przetwarzania odpadów,
4) organizuje roboty związane z budową obiektów przetwarzania odpadów,
5) organizuje roboty związane z utrzymaniem obiektów przetwarzania odpadów.
Organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową oraz utrzymaniem dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych
Uczeń:
1) rozpoznaje rodzaje dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
2) posługuje się przepisami prawa, dokumentacją projektową, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
3) rozpoznaje materiały stosowane do budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
4) organizuje roboty ziemne związane z wykonywaniem dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
5) organizuje roboty związane z wykonywaniem nawierzchni dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
6) prowadzi roboty związane z utrzymaniem dróg dojazdowych w wymaganym stanie technicznym,
7) ocenia jakość wykonania robót związanych z budową i utrzymaniem dróg dojazdowych,
8) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z budową i utrzymywaniem dróg dojazdowych.
BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych
zobacz opiszwiń opis
Podstawy inżynierii środowiska i melioracji
Uczeń:
1) rozróżnia rodzaje wód naturalnych i określa ich właściwości,
2) rozpoznaje rodzaje gruntów i określa ich właściwości 3) określa cele regulacji cieków naturalnych,
4) wykonuje pomiary hydrometryczne w ciekach,
5) wykonuje pomiary meteorologiczne,
6) wykonuje pomocnicze pomiary sytuacyjne i wysokościowe związane z robotami regulacyjnymi,
melioracyjnymi i hydrotechnicznymi,
7) korzysta z map oraz danych meteorologicznych i hydrologicznych,
8) rozpoznaje materiały stosowane w robotach regulacyjnych, melioracyjnych i hydrotechnicznych,
9) przestrzega zasad transportu oraz magazynowania materiałów, narzędzi i sprzętu,
10) wykonuje rysunki techniczne oraz szkice rysunkowe,
11) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
12) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.
Organizowanie i prowadzenie robót związanych z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych oraz budową obiektów przeciwpowodziowych
Uczeń:
1) określa zasady regulacji małych cieków,
2) posługuje się dokumentacją projektową, katalogami i instrukcjami dotyczącymi robót związanych z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych oraz obiektów przeciwpowodziowych,
3) organizuje roboty związane z regulacją małych cieków wodnych,
4) dobiera metody ochrony przed powodzią,
5) organizuje prace związane z wykonywaniem obiektów przeciwpowodziowych na małych ciekach wodnych,
6) organizuje roboty związane z utrzymaniem cieków wodnych oraz obiektów przeciwpowodziowych w wymaganym stanie technicznym,
7) ocenia jakość wykonania robót związanych z regulacją małych cieków wodnych oraz budową obiektów przeciwpowodziowych,
8) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych oraz obiektów przeciwpowodziowych.
Organizowanie i prowadzenie robót związanych z odwadnianiem terenów
Uczeń:
1) określa właściwości wodno-powietrzne gleb,
2) posługuje się dokumentacją projektową,
katalogami, instrukcjami dotyczącymi odwadniania terenów,
3) rozpoznaje systemy odwadniania terenów osiedlowych, budynków wiejskich oraz obiektów komunalnych,
4) wykonuje pomiary związane z budową systemów odwadniających,
5) organizuje roboty związane z wykonywaniem systemów odwadniających,
6) rozpoznaje rodzaje zabezpieczeń przeciwerozyjnych,
7) organizuje roboty związane z wykonywaniem melioracji przeciwerozyjnych,
8) organizuje roboty związane z utrzymaniem systemów odwadniających w wymaganym stanie,
9) ocenia jakość wykonania robót związanych z odwadnianiem terenów,
10) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z odwadnianiem terenów.
Organizowanie i prowadzenie robót związanych z nawadnianiem użytków rolnych
Uczeń:
1) rozpoznaje systemy nawadniania użytków rolnych,
2) posługuje się dokumentacją projektową, katalogami i instrukcjami dotyczącymi nawadniania użytków rolnych,
3) organizuje roboty związane z budową i eksploatacją systemów nawadniania użytków rolnych,
4) ocenia jakość wykonania robót związanych z nawadnianiem użytków rolnych,
5) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z nawadnianiem użytków rolnych.
Organizowanie i prowadzenie robót związanych z wykonywaniem stawów rybnych
Uczeń:
1) rozpoznaje rodzaje stawów oraz budowle stawowe,
2) posługuje się dokumentacją projektową,
katalogami, instrukcjami dotyczącymi wykonywania stawów,
3) organizuje roboty związane z budową stawów,
4) organizuje roboty związane z utrzymaniem stawów, urządzeń i budowli stawowych,
5) ocenia jakość wykonania robót związanych z budową i utrzymaniem stawów,
6) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z budową i utrzymaniem stawów.