Zawody

Wyszukaj zawód

Lista zawodów w Technikach i Branżowych Szkołach I Stopnia, w których kształcą się uczniowie na terenie aglomeracji poznańskiej.

Technik inżynierii środowiska i melioracji

  • Organizuje i prowadzi roboty związane z budową i utrzymaniem dróg dojazdowych do gruntów rolnych.
  • Organizuje i prowadzi roboty związane z budową obiektów gospodarki wodnej.
  • Organizuje i prowadzi roboty związane z budową obiektów gospodarki odpadami.
  • Organizuje i prowadzi roboty związane z nawadnianiem użytków rolnych.
  • Organizuje i prowadzi roboty związane z regulacją małych cieków wodnych oraz budową obiektów przeciwpowodziowych.
  • Organizuje i prowadzi roboty związane z wykonywaniem stawów rybnych.
  • Organizuje i wykonuje roboty melioracyjne.
Kwalifikacja:
  • BUD.21. Organizacja i prowadzenie robót związanych z budową obiektów inżynierii środowiska

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy inżynierii środowiska i melioracji
    Uczeń:
    1) rozróżnia rodzaje wód naturalnych i określa ich właściwości,
    2) rozpoznaje rodzaje gruntów i określa ich właściwości,
    3) określa cele regulacji cieków naturalnych,
    4) wykonuje pomiary hydrometryczne w ciekach,
    5) wykonuje pomiary meteorologiczne,
    6) wykonuje pomocnicze pomiary sytuacyjne i wysokościowe związane z robotami regulacyjnymi,
    melioracyjnymi i hydrotechnicznymi,
    7) korzysta z map oraz danych meteorologicznych i hydrologicznych,
    8) rozpoznaje materiały stosowane w robotach regulacyjnych, melioracyjnych i hydrotechnicznych,
    9) przestrzega zasad transportu oraz magazynowania materiałów, narzędzi i sprzętu,
    10) wykonuje rysunki techniczne oraz szkice rysunkowe,
    11) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
    12) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową oraz utrzymaniem obiektów gospodarki wodno-ściekowej
    Uczeń:
    1) rozpoznaje obiekty gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich oraz określa sposoby i możliwości techniczne zaopatrzenia ludności w wodę, uzdatniania wody oraz odprowadzenia ścieków,
    2) posługuje się dokumentacją projektową, normami oraz instrukcjami dotyczącymi budowy obiektów gospodarki wodno-ściekowej,
    3) organizuje roboty związane z zagospodarowaniem terenu budowy obiektów gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich,
    4) organizuje roboty związane z budową obiektów gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich,
    5) organizuje roboty związane z utrzymaniem obiektów gospodarki wodno-ściekowej w wymaganym stanie technicznym,
    6) ocenia jakość wykonania robót związanych z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki wodno-ściekowej,
    7) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z budową i utrzymaniem obiektów gospodarki wodno-ściekowej.

    Organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową oraz utrzymaniem obiektów gospodarki odpadami
    Uczeń:
    1) określa zasady gospodarki odpadami,
    2) rozpoznaje obiekty związane z przetwarzaniem odpadów,
    3) posługuje się przepisami prawa, dokumentacją projektową, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi budowy obiektów przetwarzania odpadów,
    4) organizuje roboty związane z budową obiektów przetwarzania odpadów,
    5) organizuje roboty związane z utrzymaniem obiektów przetwarzania odpadów.

    Organizowanie i prowadzenie robót związanych z budową oraz utrzymaniem dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych
    Uczeń:
    1) rozpoznaje rodzaje dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
    2) posługuje się przepisami prawa, dokumentacją projektową, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
    3) rozpoznaje materiały stosowane do budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
    4) organizuje roboty ziemne związane z wykonywaniem dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
    5) organizuje roboty związane z wykonywaniem nawierzchni dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych,
    6) prowadzi roboty związane z utrzymaniem dróg dojazdowych w wymaganym stanie technicznym,
    7) ocenia jakość wykonania robót związanych z budową i utrzymaniem dróg dojazdowych,
    8) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z budową i utrzymywaniem dróg dojazdowych.
  • BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych

    zobacz opiszwiń opis
    Podstawy inżynierii środowiska i melioracji
    Uczeń:
    1) rozróżnia rodzaje wód naturalnych i określa ich właściwości,
    2) rozpoznaje rodzaje gruntów i określa ich właściwości 3) określa cele regulacji cieków naturalnych,
    4) wykonuje pomiary hydrometryczne w ciekach,
    5) wykonuje pomiary meteorologiczne,
    6) wykonuje pomocnicze pomiary sytuacyjne i wysokościowe związane z robotami regulacyjnymi,
    melioracyjnymi i hydrotechnicznymi,
    7) korzysta z map oraz danych meteorologicznych i hydrologicznych,
    8) rozpoznaje materiały stosowane w robotach regulacyjnych, melioracyjnych i hydrotechnicznych,
    9) przestrzega zasad transportu oraz magazynowania materiałów, narzędzi i sprzętu,
    10) wykonuje rysunki techniczne oraz szkice rysunkowe,
    11) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
    12) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

    Organizowanie i prowadzenie robót związanych z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych oraz budową obiektów przeciwpowodziowych
    Uczeń:
    1) określa zasady regulacji małych cieków,
    2) posługuje się dokumentacją projektową, katalogami i instrukcjami dotyczącymi robót związanych z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych oraz obiektów przeciwpowodziowych,
    3) organizuje roboty związane z regulacją małych cieków wodnych,
    4) dobiera metody ochrony przed powodzią,
    5) organizuje prace związane z wykonywaniem obiektów przeciwpowodziowych na małych ciekach wodnych,
    6) organizuje roboty związane z utrzymaniem cieków wodnych oraz obiektów przeciwpowodziowych w wymaganym stanie technicznym,
    7) ocenia jakość wykonania robót związanych z regulacją małych cieków wodnych oraz budową obiektów przeciwpowodziowych,
    8) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych oraz obiektów przeciwpowodziowych.

    Organizowanie i prowadzenie robót związanych z odwadnianiem terenów
    Uczeń:
    1) określa właściwości wodno-powietrzne gleb,
    2) posługuje się dokumentacją projektową,
    katalogami, instrukcjami dotyczącymi odwadniania terenów,
    3) rozpoznaje systemy odwadniania terenów osiedlowych, budynków wiejskich oraz obiektów komunalnych,
    4) wykonuje pomiary związane z budową systemów odwadniających,
    5) organizuje roboty związane z wykonywaniem systemów odwadniających,
    6) rozpoznaje rodzaje zabezpieczeń przeciwerozyjnych,
    7) organizuje roboty związane z wykonywaniem melioracji przeciwerozyjnych,
    8) organizuje roboty związane z utrzymaniem systemów odwadniających w wymaganym stanie,
    9) ocenia jakość wykonania robót związanych z odwadnianiem terenów,
    10) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z odwadnianiem terenów.

    Organizowanie i prowadzenie robót związanych z nawadnianiem użytków rolnych
    Uczeń:
    1) rozpoznaje systemy nawadniania użytków rolnych,
    2) posługuje się dokumentacją projektową, katalogami i instrukcjami dotyczącymi nawadniania użytków rolnych,
    3) organizuje roboty związane z budową i eksploatacją systemów nawadniania użytków rolnych,
    4) ocenia jakość wykonania robót związanych z nawadnianiem użytków rolnych,
    5) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z nawadnianiem użytków rolnych.

    Organizowanie i prowadzenie robót związanych z wykonywaniem stawów rybnych
    Uczeń:

    1) rozpoznaje rodzaje stawów oraz budowle stawowe,
    2) posługuje się dokumentacją projektową,
    katalogami, instrukcjami dotyczącymi wykonywania stawów,
    3) organizuje roboty związane z budową stawów,
    4) organizuje roboty związane z utrzymaniem stawów, urządzeń i budowli stawowych,
    5) ocenia jakość wykonania robót związanych z budową i utrzymaniem stawów,
    6) wykonuje kosztorysy oraz oferty przetargowe na roboty związane z budową i utrzymaniem stawów.
Przykładowe miejsca pracy:
przedsiębiorstwa wykonawcze i usługowe związane z nadzorowaniem,
wykonaniem i eksploatacją sieci melioracyjnych,
obiektów przeciwpowodziowych,
sieci wewnętrznych,
instalacji sanitarnychsamodzielna działalność.
Przykładowe przedmioty szkolne:
podstawy ochrony środowiska,
budownictwo i obiekty inżynierii środowiska,
melioracje wodne,
działalność gospodarcza w inżynierii środowiska i melioracji.
Przeciwskazania:
alergie ,
choroby skóry,
choroby układów : mięśniowego, ruchu, kostno-stawowego, oddechowego, nerwowego, moczowego i nerek ,
cukrzyca ,
niedosłuch znacznego stopnia i choroby uszu ,
wady wzroku, brak widzenia obuocznego, znaczne zaburzenia widzenia barw ,
reumatyzm, zaburzenia rów nowagi, zawroty głowy, omdlenia.
Zawody w zasięgu ręki:
Brak wspólnej kwalifikacji z innym zawodem.
Wszelkie prawa zastrzeżone 2018 - Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. OK, rozumiem